Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
ناسیونالیسم , خوب یا بد؟ « پرثوه

سلام

در تعریف ناسیونالیسم یا ملی گرایی آماده است :

ملی‌گرایی، ملت‌باوری، یا ناسیونالیسم نوعی آگاهی جمعی است، یعنی آگاهی به تعلق به ملت که آنرا «آگاهی ملی» می‌خوانند. آگاهی ملی، اغلب پدیدآورنده حس وفاداری، شور، و دلبستگی افراد به عناصر تشکیل‌دهنده ملت (نژاد، زبان، سنت‌ها و عادت‌ها، ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، و به طور کلی فرهنگ) است و گاه موجب بزرگداشت مبالغه‌آمیز از آنها و اعتقاد به برتری این مظاهر بر مظاهر ملی دیگر ملت‌های می‌شود.

برداشتها و دیدگاههای گوناگونی نسبت به این ایده وجود دارد . گروهی موافق و هوادار آن هستند و گروهی مخالف و دشمن آن .

مخالفین به رویدادهای خونباری که در نتیجه ی ناسیونالیسم تندرو در دنیا شکل گرفته اشاره می کنند و ایده ی ملی گرایی را خطرناک و ویرانگر می دانند . مانند جنگ جهانی دوم و یا جنایات نئونازی ها در دهه های گذشته در چند کشور اروپایی .

اما اگر کمی منصفانه به قضیه نگاه کنیم می بینیم که هر ایده ای وقتی شکل تندروانه ( افراطی ) به خود بگیرد ویرانگر می شود و این امر منحصر به ملی گرایی نیست . ایده ی سوسیالیسم زمانی که با تندروی آمیخته شد کمونیسم خونخوار شوروی را ساخت که در یک دوره ی چند ساله 10 میلیون انسان بی گناه را به کام مرگ فرستاد یا در کامبوج یک سوم جمعیت کل کشور را به خاک و خون کشاند , یعنی 2 میلیون نفر .

در حقیقت همانطور که بخش نخست تعریف می گوید ملی گرایی باعث دلبستگی و شور و وفاداری به عناصر تشکیل دهنده ی ملت می شود . آیا این شور و وفاداری و دلبستگی ( صد البته که بدون نگاه تندروانه ) فاکتورهای مثبتی نیستند ؟

به گمان من اگر از ملی گرایی بترسیم و از آن دوری کنیم به ناچار باید در دام ایده های متضاد ملی گرایی بیافتیم . ایده هایی نظیر جهان وطنی و جامـعه ی جـهانــی اسـلامـی .

تجربه و سابقه ی این ایده ها در دنیا روشن است . ایده ی جهان وطنی کمونیستها نشان داد که نتیجه ای جز بندگی و اسارت همگان در بر ندارد و کسی را هم بهره مند نمی کند .

ایده ی جامـعه ی جـهانــی اسـلامـی هم در طی سی و دو سال انقـلـاب اسـلـامی به همه ی ما ثابت کرده که جز هزینه چیزی برایمان ندارد . با پیروی از این ایده امروز ما کسانی را برادران خود می دانیم که آنها به هیچ روی خودشان را برادر ما نمی دانند .

سالهاست که حمایت از مردم فلـسطـین سنگین ترین هزینه های تاریخ را برای ما در پی داشته است . نتیجه چه بود ؟ محموله ی خون ارسالی از طرف ایران برای مجروحین غـزه با این استدلال که خون شیـعه نجـس است برگشت داده شد .

در آغاز دهه ی هفتاد شمسی حمایت گسترده ای از مردم مظلوم بوسنی انجام شد . نتیجه , نفرت بی پایان بوسنیایی ها از ایرانیان بود و این باور که ادامه ی جنگ در بالکان زیر سر ایرانی هاست .

از آغاز انـقلاب , سـوریـه همچون نوزادی نارس , شیره ی جان کشور ما را می مکد تا زنده بماند , اما همزمان , دولت سـوریه , لاییک و هم پیمان دولت آمریکا هم هست .

در صورت وجود ملی گرایی ما کمتر تن به چنین هزینه های بی فایده ای خواهیم داد .

اگر کمی ملی گرا بودیم دیگر آمار اشتغال افاغنه در کشورمان آنقدر بالا نمی رفت تا زنگ خطر برای ایرانیان بیکار به صدا درآید .

اگر فقط کمی ملی گرایی داشتیم به تولیدات ایرانی گوشه ی چشمی می داشتیم تا کالاهای تقلبی چینی یکی یکی نابودشان نکنند .

اگر اندکی ملی گراتر بودیم در میوه فروشی , میوه ی ایرانی می خریدیم تا پرتقال مصری و نارنگی پاکستانی و سیب فرانسوی و گلابی ترکیه و چه و چه به چند برابر قیمت به ما قالب نشوند .

اندکی همگرایی ملی کافی بود تا آذری ها , کردها , اعراب جنوب و دیگر اقوام این مرز و بوم ساز جدایی و استقلال کوک نکنند و یک مسابقه ی فوتبال در لیگ برتر تبدیل به جنگ استقلال یک قومیت نشود .

ملی گرایی باعث شده که اعراب تلاش کنند تاریخ و فرهنگ نداشته شان را با تغییر نام خلیج فارس به دست آورند , نفی ملی گرایی از طرف ما باعث می شود که مهم ترین مقام اجرایی کشورمان بگوید این خلیج , خلیج دوستی است , پارس و عربش مهم نیست !!!

ملی گرایی , مولانا را ترک می کند , ابن سینا را تاجیک و ناصر خسرو را افغانی . نفی ملی گرایی سکوت را تجویز می کند تا همه ی این اقدامات همسایه های تهی دستمان به بار بنشیند ما به جای آنها تهی دست بشویم .

زیانهای نفی ملی گرایی کم نیستند . تا زمانی که از ناسیونالیسم بترسیم گرفتاریهایی از این دست ما را رها نخواهند کرد .

“روز فردوسی , بزرگ مرد زبان پارسی گرامی باد”

5 Comments »

  1. وحید
    6:22 ب.ظ در می 16th, 2011

    حق با شماست … به اعتقاد من بدترین ضربه به یک ملت … ضربه بی هویتی و بی فرهنگی است ..ملتی که دنیا به فرهنگ 2500 سال پیش آن غبطه میخورد …. در حالی که خودمان بی اطلاعیم .. و یا خودمان را به بی اطلاعی میزنیم .. اینها همه واقعیت ها ی نا گزیرند ….آنها به فرهنگ 2500 ساله ما غبطه نمی خورند ..بلکه به فرهنگ 2500 سال پیش ما غبطه میخورند .چرا که فرهنگ ما در طول تاریخ به تاراج رفته . مثلا ما دروغ نمی گفتیم . اهل علم و دانش بودیم . تحمل ادیان و تفکر های دیگر را داشتیم و به آنها پنا ه میدادیم ..اهل قلم محترم بودند . شهوت ران و حیله گر نبودیم .. زنانمان با متانت و با پوشش مناسب بودند (پوشش مناسب یعنی نه اریان نه …..)به نامزدی و تعهد ازدواج اهمیت میدادیم .. به زیبایی همچنین ولی حا لا چطور ………….

  2. yasi
    8:35 ب.ظ در می 16th, 2011

    افسوس…..

  3. رضا
    5:02 ب.ظ در می 24th, 2011

    وافعا سلسله‌ی استدلالات متن برای نظریه‌هایی که برای هر کدام آن ها به اندازه‌ی احتمالا سال‌های عمر شما کتاب مرجع تولید شده است خیلی محکم بخ نظر می‌رسید! اگر طرفداران ناسیونالیسم امثال شما باشند ما هم هراسی نداریم!

  4. وحید فلاحی
    8:51 ق.ظ در می 25th, 2011

    سلام
    آقا رضای عزیز , من دقیقا متوجه نشدم که این جمله ی شما تعریف بود و یا تمسخر , اما شما که خودتان را نماینده ی یک جریان فکری می دانید و از آن با عنوان “ما” یاد می کنید در گام نخست بهتر بود که مشخص می کردید که به کدام جریان وابسته اید و در گام بعدی دست کم افتخار می دادید و ایمیلتان را ثبت می کردید .
    نفی افراط و زیاده روی فکری و عملی نیازی به کتاب مرجع ( احتمالا به عدد سالهای عمر من ) ندارد . فقط کمی آزاد اندیشی کافی است .

  5. حسام
    1:44 ق.ظ در دسامبر 25th, 2014

    با سلام من کاملا با این متن و عقیده موافقم .و اعتقاد دارم که تمتم این بدبختی های اجتماعی ونابسامانی های اقتصادی وفرهنگی تنها از یک جا نشاءت میگیره و اون هم فقر فرهنگی و نداشتن حس ملی گرایی ما ایرانی هاست . وتنها دلیلش هم عرب گرایی … هست که داره مارو به مرز نابودی میکشونه .جوان هامون غرب زدگی رو ترویج میکنن چون الگویی ایرانی ندارن.آخوندامونم فقط کارشون عرب گرایی وتنها بلدن در مورد اعرابی به ما پند و اندرز بدن که از همان اول هم چشم دیدن ما ایرانی هارو نداشتند.(درود به … ،درود به … ومرگ بر ….ومرگ بر …)

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب