Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
برترین ضریب هوشی تاریخ « پرثوه

 سلام

ویلیام جیمز سیدیس متولد 1898 دارای بالاترین آی کیوی ثبت شده در طول تاریخ بشریت است . در جایی که آی کیوی آلبرت انیشتین  169 ثبت شده , آی کیوی ویلیام جیمز سیدیس بیش از 250 محاسبه شده است .

پدر وی بوریس سیدیس که یک روانشناس روس مقیم آمریکا بود برای آنکه تئوری “پیشرفت ذهنی” اش را به اثبات نزدیک کند تصمیم گرفت آنرا بر روی فرزندی که همسر باردارش به زودی به دنیا می آورد اجرا کند . تئوری بوریس می گفت که مغز انسان قابلیتهایی بسیار بیش از آنچه که تا امروز شناخته شده دارد و در صورت آموزش درست و کافی توانایی های پنهان مغز شکوفا خواهند شد .

نوزاد را به افتخار دوست و همکار صمیمی و استاد بوریس , ویلیام جیمز نامیدند .  برنامه ی آموزش این کودک از روز نخست تولدش آغاز شد . فقط در 6 ماهگی ویلیام جیمز حروف الفبا را تشخیص میداد و در دو سالگی کتابهای دبیرستانی را کاملا خوانده بود .

در 4 سالگی دو مقاله ی 500 کلمه ای یکی به زبان انگلیسی و یکی به فرانسه نوشت و در 10 سالگی کتابی در هندسه به زبان یونانی .

در یازده سالگی پس از 2 سال انتظار وارد دانشگاه هاروارد شد . سخنرانی های پیاپی او در دانشگاهها و مراکز علمی معتبر او را به یکی از شناخته شده ترین افراد روزگار خود بدل کرده بود . اما سرنوشت کودکی که حتی برای یک ساعت کودکی نکرده , چندان روشن نخواهد بود . از آنجایی که از بدو تولد , ویلیام جیمز در حال آموختن بود و کمترین وقتی برای بازیهای کودکانه و شنیدن قصه و تفریحات مناسب سن خود نداشت خیلی زود شرایط روحی اش  آشفته شد .

در 8 سالگی خنده های بی موردی سر می داد و در سالهای بعد به این دلیل که بسیار تند خو بود و خود را از همه ی اطرافیانش بالاتر می دید دچار تکبر زیادی شد که او را در چشم مردم به یک هیولا تبدیل کرده بود . پس سرنوشت ویلیام جیمز تنهایی بود و مواجه شدن با برنامه های بی پایان آموزشی پدر سخت گیر و خودخواهش .

در 14 سالگی , زمانی که ویلیام مشغول سخنرانی درباره ی بعد چهارم برای گروهی از اساتید دانشگاه بود به ناگاه خنده اش گرفت . خنده ای شدید و عصبی و غیر قابل کنترل . به همین دلیل مدتی او را در یک آسایشگاه روانی بستری کردند . پس از خروج از آسایشگاه به راحتی از هاروارد فارغ التحصیل شد . یکبار دیگر زمانی که در جمع مردم از امکان زندگی در مریخ می گفت حرکت خودرو ها در خیابان او را به خنده انداخت .

در 23 سالگی از دست پدر و مادرش گریخت . سالها بعد که او را پیدا کردند مشخص شد که در تمام این مدت به مشاغلی مانند کارگری  و گارسونی رستورانها و بارها اشتغال داشته و گویا بسیار هم از آن شکل زندگی راضی بوده .

گویا زمانی که ویلیام جیمز در 46 سالگی ( 17 جولای 1944 ) بر اثر عارضه ی مغزی درگذشته از نبوغ و استعدادش هیچ باقی نمانده بوده .

این قضیه و مواردی مثل حکایت کشتی تایتانیک به بشر ثابت کرد که هر روند رو به رشد و هر پیشرفتی باید با ضرب آهنگ معقول و سرعت مناسب خود همراه باشد . در غیر این صورت ممکن است فاجعه ببار آورد .

*****

منبع من برای این مطلب ویکی پدیا  و وبلاگ دنیای بی جواب بود .

2010/09/12
9 دیدگاه

9 Comments »

  1. رضا مرندی
    1:08 ب.ظ در سپتامبر 12th, 2010

    واقعا عجیب بود
    ممنون از اطلاع رسانیت وحید جان

  2. رضا
    1:40 ب.ظ در سپتامبر 12th, 2010

    جالب بود نمی دونستم

  3. من
    6:10 ب.ظ در سپتامبر 13th, 2010

    علی رغم ارادتم به ویلیام جیمز باید عرض کنم تعیین نمره 250 برای IQU امری ذهنی است و در عمل چنین اندازه گیری فاقد اعتبار می باشد بخصوص در آن زمان که تستهای هوش با ضریب اعتبار و پایایی کافی ساخته نشده بود. احتراماً تاریخچه مختصری از تست هوش در صفحه مقابل پیوست میشود. http://www.amordad.org/forum/index.php?topic=23288.0

  4. وحید فلاحی
    5:27 ق.ظ در سپتامبر 14th, 2010

    سلام
    قابل توجه خوانندگان محترم و اکتیو!! پرثوه , به این می گویند یک بازدید مسوولانه . خواندن مطلب و ارایه ی نظر و در صورت لزوم ارایه ی مستندات و در کل مشارکت در بحث . به امید انرژی بیشتر در وجود شما عزیزان 🙂

  5. siamak
    11:09 ق.ظ در سپتامبر 14th, 2010

    با سلام
    مطلب بسيار زيبايي بود كه مويد اين است كه رويه اعتدال در امور بهترين راه است. به اميد روزهاي خوب

  6. meyti
    3:08 ب.ظ در اکتبر 30th, 2010

    pas in tor
    1 soale fani 😕
    az oon jayi ke babaye vili efrati amal karde , nemishe goft in ravesh eshtebas
    chera az in ravesh bara man estefade nakardaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan :(( :S
    mamnoon vase neveshtat , 2 saat 2nbalesh boodam too wiki , akhar inja yaftam :p

  7. وحید فلاحی
    4:02 ب.ظ در اکتبر 30th, 2010

    لطف عالی مزید

  8. من
    11:36 ب.ظ در می 4th, 2012

    دوستان با توجه به صحبتی که یکی از دوستان کرده بود
    که همچین امکانی که آی کیو250 باشد وجود ندارد من نام جمیز ویلیام سدیس را سرچ کردم و در ویکی پدیا نوشته شده است که معیار اندازه گیری آی کیو از آن زمان تا به حال تفاوت کرده

  9. آرمین
    9:50 ب.ظ در اکتبر 7th, 2014

    خیییییلییییی ممنون خیلی مطلب جالبی بود

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب