Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
آغا محمدخان قاجار چگونه مرد ؟ « پرثوه

سلام

در نوشتار پیشین از چگونه مردن سیاستمداران و رهبران کشورها گفتیم و یادی هم از مرگ عجیب آغا محمدخان قاجار شد . از آنجایی که شاید برخی از دوستان و خوانندگان خوب پرثوه این حکایت را نشنیده باشند تصمیم گرفتم شرح کوتاهش را برایتان بنویسم .

آغا محمدخان قاجار که در نوجوانی در بارگاه عادلشاه , برادرزاده و جانشین نادر شاه افشار اخته شده بود دوران رشدش را به عنوان یک فرد خنثی سپری کرده بود . به همین دلیل از زیبایی و برازندگی خیره کننده ی دوران کودکی اش هیچ نمانده بود . چهره ای بدون ریش , با پوست چروک و روحی متلاطم و افسرده . قطعا تحقیر و توهینی که از سوی همه ی مردم چون آواری بر سر او می ریخته هم در نابسامانی های روحی اش نقش مهمی داشته .

آغا محمدخان که فهرست بلند بالایی از وحشی گری ها و خشونت های بی مانند از خودش نشان داده بود به چهره ای ترسناک برای همه بدل شده بود . حتی نزدیک ترین نزدیکانش هم از او می ترسیدند .

قتل عام های گسترده , تپه ساختن از چشمهای بر آمده ی مردم کرمان و صدور دستور تجاوز به زنان آنها , کور کردن لطفعلی خان زند و تجاوز گروهی به او و بسیاری اقدامات خشونت بار دیگر از این پادشاه خود خوانده یک هیولای تمام عیار ساخته بود .


 

در چنین احوالی بود که سفر جنگی به قفقاز برای دستیابی به شهر شوشا پیش آمد ( اسفندماه 1175 هجری خورشیدی ) . شهر که به چنگ سپاه آغا محمد خان افتاد شاه قاجار هوس کرد تفلیس را هم فتح کند .

دو روز از فتح شوشا گذشته بود که صبح زود در هوای سرد اسفندماه قفقاز یک خربزه برای شاه آوردند ( از آنجایی که خربزه یک میوه ی تابستانی است خربزه ی یاد شده بسیار ارزشمند بوده ) .

شاه که واله و شیدای خربزه بوده بسیار شادمان شده و همانجا نیمی از خربزه را می خورد و نیم دیگر را روی میز به جا می گذارد تا شب که برگشت بقیه را بخورد .

دو نگهبان جلوی چادر با این تصور که این تکه خربزه پس مانده ی صبحانه ی شاه است آنرا نوش جان می کنند .

شب , پس از بازگشت , آغا محمد خان از این رویداد بسیار خشمگین می شود و چون آن شب , شب جمعه بوده به دو نگهبان وعده می دهد که سحر گاه شنبه هر دویشان را می کشد . از آنجایی که او مردی بسیار با اراده و جدی بوده و در صورتی که تصمیمی می گرفته حتما آنرا اجرا می کرده دو نگهبان یقین پیدا می کنند که صبح شنبه می میرند .

به همین خاطر نیمه شب شنبه به بالین شاه می روند و او را می کشند . شاه قدر قدرت و خونریز و بی رحم به همین سادگی به خاطر یک تکه خربزه کشته می شود .

** منبع: شرح زندگانی من / تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه / نوشته : عبدالله مستوفی / نشر هرمس

2011/10/25
76 دیدگاه

76 Comments »

  1. رضا
    11:47 ق.ظ در نوامبر 3rd, 2011

    هر كي خربزه بخوره بايد پاي لرزش هم بشينه

  2. ساغر
    5:53 ب.ظ در ژانویه 1st, 2012

    به نظر من اغا محمد خان گونه ي ديگري کشته شده زيرا به روايتي ديگر يکي از ميهمانان اشپز مطبخ
    دربار بدون اگاهي تکه ي نازکي از خربزه را خورده که همانند ورق کاغذي بوده اما از انجا که اغا محمد خان فردي دقيق و ريز بين بوده اين موضوع را فهميده و قصد کشتن اشپز را ميکند ودرباريان تصميم به
    قتل او کرده وميميرد البته اين دو روايت تفاوتد بسياري ندارند.

  3. علی
    1:01 ق.ظ در فوریه 9th, 2012

    آغا محمد خان فردی بوده که از نظر پزشکی شاید 200 سال از هم عصرهاش جلوتر بوده. این گفته ساغر شاید درست باشه که آغا محمد خان به خاطر تکه ی نازکی خربزه قصد کشتن خدمتکارش رو میکنه آخه به مقدار غذایی که در هر وعده میخورده خیلی دقت میکرده تا سلامتیش به خاطر چاقی در خطر نیفته. حتی میگن غذاش رو وزن میکرده و میخورده . آخه معمولا افرادی که از نظر جنسی خنثی میشن این حس رو با خوردن جبران میکنن و خیلی زود چاق میشن اما خواجه قاجار تا آخر عمرش از اندامی موزون (بر خلاف چهرش که خیلی زشت بوده) برخورد دار بود

  4. مهدی حیدرزاد پهلویانی
    10:54 ق.ظ در سپتامبر 2nd, 2012

    باسلام
    من فکر میکنم قضیه از این هم پیچیده تر باشد
    و باید در این خصوص کاری تحقیقی انجام شود
    زیرا با مرگ اقا محمد خان راه برای جانشینی فتحعلی شاه که بی لیاقت بودنش برهمه اشکار است هموار می شود.

  5. مبین
    7:21 ب.ظ در نوامبر 3rd, 2012

    به نظر من حالا فرقی نمی کنه کی وبه چه اندازه خربزه رو خورد ه چون اقا محمد خان اینقدر دیوونه ست که امکانش هست که به خاطر یه ذره خربزه خدمتکاراشو بکشه پس به هر حالتی که مرده حقشه

  6. وحید فلاحی
    10:31 ق.ظ در نوامبر 4th, 2012

    با دیدگاه شما کاملا همراهم . اشخاصی همانند آغامحمدخان آنچنان خودشان را صاحب اختیار و مالک همه چیز و همه کس می دانند که به سادگی و آسانی جان انسانها را با گناه و بی گناه از میان می برند و هیچ افسوسی هم احساس نمی کنند . همانند شــــیخ صــادق خـلخـــالی که بر اساس گفته ها و خاطرات خودش کشتن مردم برایش گونه ای تفریح بوده .

  7. مهدی
    12:38 ق.ظ در نوامبر 10th, 2012

    تاریخ خیلی دقیق به دست ما نرسیده است و روایتهای زیادی دارد .در کتاب خواجه تاجدار آمده است که آغا محمد خان اهل مطالعه و دانشمند بوده است و برای تمام جنایاتی که مرتکب شده است دلایلی داشته است.و … ما باید همه روایت ها را مطالعه کنیم و در ذهن خودمان نتیجه گیری کنیم.

  8. وحید فلاحی
    6:26 ب.ظ در نوامبر 10th, 2012

    شخصا بر این باورم که برای استناد به تاریخ , رمانهای تاریخ بدترین آبشخورها هستند , همانند فیلمهای سینمایی تاریخی . به این دلیل که گاهی جنبه ی داستانی و روایی و برداشتها و احساسات شخصی نویسنده و منافع تجاری ناشر و دستگاههای نظارتی و بسیاری عوامل دیگر در آن بیان تاریخی تاثیرگذار خواهند بود . رمان خواجه ی تاجدار افزون بر موارد یاد شده یک نقطه ضعف دیگر هم دارد و آن ترجمه و اقتباس شادروان ذبیح الله منصوری است که به هرشکلی که دوست داشت داستان را تغییر می داد و به سلیقه ی خود می نگاشت . قطعا آغا محمدخان در جنایات پر شمارش انگیزه ها و دلایل خودش را داشته , ولی اگر کمی منصفانه به قضیه نگاه کنیم قتل عام و تجاوز به همه ی زنان و کور کردن همه ی مردان و پسران یک شهر به این دلیل که کسی را مسخره کرده اند از زیاده روی و افراط و خونخواری هم آن طرف تر است .

  9. طیّب خان
    11:59 ب.ظ در نوامبر 16th, 2012

    لعنت بهش ! عوضی حرومزاده ! ازش متنرم ! بر قبرش لعنت ! آدم از عوضی تر در تاریح ایران نیست !> تو جهنم تا ابد دهر باقی بمونه

  10. اقا محمد خان قاجار
    2:07 ب.ظ در ژانویه 9th, 2013

    سلام شما غلط می کنید راجب من چرت و پرت مینویسید
    حیف که دیگر من نمی توانم پادشاهی کنم ولی هروقت پادشاه شدم میدهم ان پدرپدر پدر سوخته ات را دربیاورند پدرسوخته !!!!!!!!!!!!!!

  11. مهدی حیدرزاد پهلویانی
    2:46 ق.ظ در ژانویه 12th, 2013

    به نظر من باید مسایل تاریخی با دیدگاه بدون تعصب مورد مطالعه قرار گیرد. من فکر میکنم برخی از بخشهای تاریخ ایران وارونه نشان داده شده . ویا برخی از نقاط در زاویه تاریک قرار داده شده است.
    یکی از این نقاط مساله زندگی و قتل اغا محمد خان است که باید بطور جدی روی ان بررسی مجدد انجام شود
    من پیشنهاد میدهم اینکار توسط انجمن های تاریخ (که در سطح دانشجویی،دانشگاهی و حتی درسطح دبیران تاریخ) انجام گیرد و از منابع انگلسی تنها استفاده نکنندوبه منابع روسی و عثمانی وحتی فرانسوی ودیگر دولتهای که درآن زمان با ایران دارای مراوداتی بوده اند نیز توجه داشته باشند.
    امید است با این کار حقایقی جدید اشکار گردد و زوایای بیشتری باز گردد.

  12. آبتین
    9:06 ب.ظ در ژانویه 12th, 2013

    شما هم گیر دادید به مردنش این رو بگو که اون چه جراتی داشته که به زن عادلشاه تجاوز کرده!!!!!عادل شاه همونیه که وقتی واسش سینی غذا میبردن از وسط میبریدش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  13. فرزانه
    2:58 ب.ظ در فوریه 19th, 2013

    شاید کاراش و رفتارش از انسانیت به دوره ولی با کمی مقایسه با جنشینان بعد از خودش مسلما برتر بوده که اگه طرافیانشو عذاب میاد این عذابو به ایندگان منتقل نکرد که فرهنگ و قطعات تاریخیمون دست عجنبی بیتفته(کاری بود که ناصرالدین کرد)و به هر حال دیگه جزیی از تاریخمونه باید باهاش کنار بیایم و..

  14. لشنی زند
    6:26 ب.ظ در مارس 11th, 2013

    لعنت بر پدر و مادر آغامحمد خان قاجر که دودمان ایران را بر باد داد.لعععععععععععععنت

  15. پریناز
    9:28 ب.ظ در مارس 14th, 2013

    این قاجار هم ایران رو به تباهی کشید !!اه …..اه….

  16. nafasss
    8:04 ب.ظ در آوریل 17th, 2013

    امثال آدمای احمقی مثل آقا محمد خان تو تاریخ ما کم نیستند همین حالام هستن یه نگاهی به اطرافتون بندازید خوب می بینیدشون

  17. amir
    10:09 ب.ظ در می 23rd, 2013

    کاری ندارم چی کارا کرده ولی واقعا برا خودش دانشمندی بود

  18. ایشیق
    1:19 ب.ظ در ژوئن 11th, 2013

    این مطالب بسیار ابلهانه ست که متاسفانه بیسوادی نویسنده را میرساند تراوشات ذهنی را با واقعیات تاریخی خلط کرده که ناشی از شونیسم فارسی است پیشنهاد میکنم مقداری مطالعه داشته باسید از منابع معتبر

  19. مهدی حیدرزاد
    10:24 ق.ظ در ژوئن 29th, 2013

    چرا دانشممند بود؟

  20. rzaie
    8:37 ق.ظ در جولای 22nd, 2013

    در سال ۱۷۵۹ وقتی آغامحمدخان قاجار به قره باغ حمله برد و شهر شوشا یا شیشه را محاصره کرد، نامه ای تهدید آمیز برای ابراهیم خان حاکم قره باغ فرستاد و در آن نامه چنین آمده بود.

    ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد

    تو ابلهانه گرفتی میان شیشه قرار

    واقف فوراً در جواب نامه ی او این شعر را نوشت و برای شاه ایران فرستاد.

    گر نگهدار من آنست که من می دانم

    شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد

    آغامحمد خان بعد از تصرف شهر واقف را زندانی کرد و دستور اعدام او را صادر کرد اما همان شب آغامحمدخان به دست نگهبانانش در رختخواب کشته شد. فردای آن روز واقف آزاد شد و این شعر تاریخی را که در عین حال یکی از بهترین نمونه های غزل عصر به شمار می رود،‌برای ودادی ـ دوست شاعر ـ نوشت.

    ای ودادی گردش دوران کج رفتاره باخ

    روزگاره قیل تماشا کاره باخ کرداره باخ

    اهل ظلمی نئجه برباد ایله دی بیر لحظه ده

    حکم عادل پادشاه قادر قهاره باخ

    صبح سوندی شب کی خلقه قبله ایدی بیر چراغ

    گئجه کی اقبالی گور گوندوزده کی ادباره باخ

    تاج زردن تاکی آیریلدی دماغ پر غرور

    پایمال اولدی تپیک لرده سر سرداره باخ

    من فقیره امر قیلمیشدی سیاست ائتمه گه

    ساخلادی مظلومی ظالم دن او دم غفاره باخ

    قورتاران اندیشه دن آهنگر (۱) بیچاره نی

    شاه ایچون اول مِدبَری تبدیل ائدن مسماره باخ

    عبرت ائت آغامحمدخان دان ای کمتر گدا

    تا حیاتین وار ایکن نه شاه نه خونخواره باخ

    باش گوتور بو اهل دنیادان ایاغ توتدوقجا قاچ

    نه قیزا نه اوغولا،‌ نه دوسته، نه یاره باخ

    واقفا گوز یوم جهانین باخما خوب و زشتینه

    اوز چویر آل عبایه احمد مختاره باخ

    ۱) طبق روایتی پادشاهی می خواسته آهنگری را بکشد. به او دستور می دهد در یک شب چهل هزار میخ نعل اسب برای او آماده سازدو آهنگر شب تا صبح در اضطراب و بی خوابی می ماند و در انتظار مرگ خود به سر می برد. صبح نگهبانان پادشاه به سراغ آهنگر می آیند ولی به جای چهل هزار میخ،‌ چهار مسمار برای تابوت شاه سفارش می دهند.

  21. واقع بین
    12:24 ق.ظ در جولای 27th, 2013

    ظاهری به قضایانگاه نکنید….خودتونرو بگذارین جای کسیکه درکودکی بسیارزیبابوده بعدناگهان میان وبیضه هاشو میکشن میندازن توسطل….چی میمونه؟؟؟جوانی باکلی شهوت ومیل جنسی دردرون که ابزاربیرون ریختن روازش گرفتن…اگه هم میخاین کسی رولعنت کنین اول به اون بکنین که این بلاروسرش آورده/

  22. وحید مقصودلو قاجاری
    4:57 ب.ظ در جولای 28th, 2013

    لطفا از چیزی که در وب سایت ها نوشتن کپی برداری نکنید و از چیزی که نمیدانید زبان به میان نیاورید..
    کمی تعقل هم بد نیست..
    موفق باشید

  23. مهدی حیدرزاد
    11:11 ق.ظ در دسامبر 23rd, 2013

    من فکر میکنم باید خود بپرسیم منابع اصلی که در خصوص زندگی آغا محمد خان از انها به عنوان مرجع استفاده شده است را نیز می شناسیم؟
    درضمن از حود بپرسیم ایا این منابع مرجع تنها منابع هستند ؟ یا منابع دیگری نیز وحود دارند؟
    و سوالات اخر اگر اغا محمد خان در آن شب گشته نمی شد ایا بازهم فتحعلی شاه جانشین او می شد
    و ایا اروپاییان میتوانستن دردوران قاجار در ایران جولان دهند ؟و ابا عهدنامه گلستان و ترکمن چای بسته می شد؟ زندگی اغا محمد خان را باید جدی تر و دقیق تر و از منابع گوناگون باید مطالعه کرد. چون موارد پنهان و مرموزی دارد.

  24. امینی
    12:58 ق.ظ در ژانویه 19th, 2014

    کثیف ترین و بی ناموس ترین و حرامزاده ترین مرد تاریخ همین محمد خان قاجار بود که بعلت داشتن سپاه 50 هزار نفری و با خیانت ابراهیم کلانتر توانست بعداز چند سال سپاه کوچک 2 هزار نفری لطفعلی خان زند که زیباترین و شجاع ترین مرد بود شکست. باید استخوانهای این محمد خان کثیف را از قبرش در آورد و در جایی قرار داد تا مردم ایران روی آن راه بروند

  25. کهگیلویه
    10:54 ق.ظ در ژانویه 26th, 2014

    لعنت بر دودمان قاجار وحشی وطن فروش درود بر کریم خان زند و لطفعلی خان زند (وطن دوست)

  26. علیرضا غلامی
    10:07 ق.ظ در مارس 6th, 2014

    آن 3نفرزردآلو وجواهرات روستای شهر شوشی را سرقت کردند ویک روستایی به شاه شکایت میکند وشاه دستور کشتن 3نفر را میدهدو.آن3شاه رامیکشند.ضمنا”اگر این شاه نبود خراسان از ایران جدا بود وبرای وسعت ویک پارچگی ایران کوشید

  27. شهاب
    8:49 ب.ظ در مارس 12th, 2014

    لعنت به آغا محمد خان که همه چیزش داغون بوده.اون از اعصابش.اون از بی جانشین بودنش.اون از خنثی بودنش.از همه مهم تر این که سردار رشیدی به اسم لطفعلی خان رو از بین ببرد.سرداری که هوش و ذکاوتش و شجاعنش شهره ی عام و خاص بود.شهریاری که اگه می موند دیگه ننگ ترکمانچایو… چندین سال این طوری ما رو عذاب نمی داد.
    لعنت خدا تا روزی که زمین می چرخه بر خاندان … قاجار.خاندانی که همه از دم زن انگلیس و اروپایی ها بودن.
    … قاجار ننگ ابدی بر تمام شما باد.

  28. فاطمه
    9:28 ب.ظ در مارس 15th, 2014

    بيش ترش كن

  29. حیدرزاد
    11:53 ب.ظ در مارس 29th, 2014

    ایا آقامحمد خان فرزندی نداشته است؟
    یا چنین وانمود شده است که او فرزندی نداشته است؟

  30. رضا
    1:19 ب.ظ در ژوئن 3rd, 2014

    کسانی که به اغامحمدخان قاجارلعنت فرستادن کمی منطقی فکرکنن.اودرکودکی چهره ی بسیارزیبایی داشت ولی اورا اخته کردن خیلی ببخشید یعنی بیضه هاشوبریدن.همین باعث شدکه هورمون جنسیش ترشح نشه درنتیجه امکان نزدیکی برایش غیرممکن شد.برقراری یک رابطه ی جنسی مانندغذاخوردن میمونه ونیازاساسی ما انسانهاست.حال این غذای خوشمزه رو جلوی شما بذارن ولی شما به هر دلیلی نتونید ازاین غذا استفاده کنید.ماه ها وسال هابگذره ولی…اغامحمدخان هم به همین صورت بود.اوتمام غرایض جنسی یک مرد سالم روداشت ولی نمیتوانست… اقایون بهتر درک میکنن .خب همین موضوع سبب به وجوامدن عقده درفردمیشه.دربار اوپر بوداز زن های زیباولی متعلق به وزیران و…زمانی که کرما ن رامحاصره کردفقط هدفش دستگیری لطفعلی خان زند بود اما مردم کرمان به اوبی احترامی کرده ومسخره اش کردن.مردم کرمان بیش از10 روز که کرمان محاصره شده بودهرشب به بالای پشت بام رفته وشعرهایی راباموضوع خواجه یا اخته میخواندندواوراتححححححححححقیر میکردن.خب اونیزبعدازروزها ملایمت با مردم ….. حال خودتان قضاوت کنید.وخواهشی که از شما دارم اینست که ارزو نکنیدکه توجهنم باشه اودرطول زندگیش زجر هایی کشیدکه واقعاناراحت کنندس.او سال های خیلی طولانی زندگیش را باغم وقصه گذراند انوقت شما ارزو میکنید که تواتیش جهنم بسوزه ؟حتی در بعضی روایت ها گفته شده که اوشب ها گریه می کرده است

  31. مهدی(کرج)
    4:40 ب.ظ در ژوئن 18th, 2014

    به نظر من او بهترین پادشاه ایران بود . مردی با اراده و جدی که ایران را یکپارچه ساخت . درود بر روحش امروز روز وفات ایشان می باشد.93/3/28

  32. دختر قجر
    10:57 ب.ظ در جولای 26th, 2014

    واقعا خواندن 4 تا کتاب و مقاله معتبر و کمی عادلانه و عاقلانه فکر کردن درباره شرایط و داستان زندگی دیگران اینقدر سخته که مردم اون رو از خودشون دریغ می کنند!
    هربار یک مشت حرف و حدیث تکراری و پوسیده رو بین خودمون مطرح کردن و تف و لعنت فرستادن به کسی یا کسانی که واقعا نمی دونیم بدرستی کی بودن و چه کردن، کار درستیه؟
    ما مردم ایران تاریخ امروز مملکت رو که داریم با چشم خودمون می بینیم انکار می کنیم و خودمون رو می زنیم به کوری و کری، اونوقت چطور به تاریخ ندیده و چند دست گشته و روایت شده توسط دیگرانی که صداقتشون به کسی اثبات نشده تا این اندازه اعتماد می کنیم و باورش داریم؟!!!
    بهتره لعنت رو به وجدان خواب رفته و عقل و منطق منجمد شده خودمون بفرستیم بلکه بیدار و آگاه شویم…

  33. وحید فلاحی
    10:35 ق.ظ در جولای 27th, 2014

    سلام خانم ” دختر قجر ” , پیام شما برای من کمی گنگ بود , در آغاز خواندن فقط 4 کتاب را راهگشای نا آگاهی همه ی ما عنوان کرده بودید و سپس اعتبار تاریخ را به واسطه ی گذر زمان زیر سوال برده بودید . از سوی دیگر از همه ی ما خواسته بودید به خودمان لعنت کنیم . مگر نوشته ی من لعن و نفرین داشت که نمادی باشد از وجدان به خواب رفته ام ؟ پرستش شاهان و حکام و قدرتمداران همواره اسباب فرو افتادن به ورطه ی هولناک دیکتاتوری های بی حد و مرز است . در همان 4 کتابی که پیشنهاد دادید دهها مورد و نمونه و تجربه ی تاریخی پیدا خواهید کرد که به شما درستی این ادعا را ثابت خواهند کرد . اگر امروز کشته شدن 500 نفر در غزه این همه درد آور است چطور کشته شدن هزاران نفر مردم بی گناه کرمان در دوره ی شاه مورد علاقه ی شما دردآور نیست ؟

  34. کامران
    11:10 ب.ظ در جولای 26th, 2014

    راز خصی شدن آغا محد خان قاجار :

    کتاب ایران در دوره ی سلطنت قاجار نوشته ی علی اصغر شمیم صفحه ی25 :

    محمد حسن خان فرزند فتحعلی خان قاجار که فرمانروایی بر ایل اشاقه باش (یکی از ایلات قاجار در گرگان)را نیز داشت، ضعف و انحطاط حکومت نادری را در اواخر دوره سلطنت وی با مسرت کامل تعقیب میکرد و پیوسته در صدد به دست آوردن فرصتی بود تا از تجزیه و انقراض دولت نادر سهمی ببرد و چون در نخستین شورش علیه نادر (14 سفر 11309 قمری) با سیاست خشن و بیرحمانه نادر و سپاهیان اعطامی وی مواجه شد، با حیله و تدبیر از چنگ قوای نادر گریخت و اندکی بعد که نادر در خراسان به قتل رسید و زمام امور خراسان و ایران شمالی به دست برادر زاده ی (نادر) علیقلیخان معروف به عادلشاه افشار افتاد، ایلات قاجار سر به طغیان برداشتند (1161)

    سپاهیان عادلشاه به گرگان تاختند و جمعی از کلانتران ایل قاجار را دستگیر و در آن میان یکی از فرزندان محمد حسن خان قاجار را به نام محمد ( که بعدها به آغا محمد خان قاجار معروف شد) به امر عادلشاه خصی کردند ……

    اصل داستان خصی کردن یا اخته کردن آغا محمد خان قاجار این بوده. شماها این مطالب رو از کجا و با کدوم سند و مدرکی میارین آخهههههه!!!!!!

  35. وحید فلاحی
    10:44 ق.ظ در جولای 27th, 2014

    کامران عزیز , هماهنگ با فرمایش شما محمد فرزند محمد حسن خان در جنگ پدرش با عادلشاه اسیر شد و چون سن پایینی داشت به بارگاه عادلشاه برده شد و به امر وی در حرم نزد بانوان حرمسرا نگهداری می شد . در چند روایات آمده که خبرهایی از بازیگوشی های محمد خردسال با زنان حرم به گوش عادلشاه می رسد و چند روایت هم از بازدید سرزده ی وی از حرم و مشاهده ی صحنه ای با چشمان خودش خبر می دهند . به هر حال اخته شدن محمد در حرمسرا و پس از گذشت زمانی از اسارت وی رخ داده .

  36. مهدی حیدرزاد پهلویانی
    12:45 ق.ظ در آگوست 28th, 2014

    ایا کسی در مورد زندگی اغامحمد خان از منابع عثمانی یا هلندی و یا فرانسوی یا پرتغالی مطلبی خوانده است؟

  37. ارش
    7:33 ب.ظ در سپتامبر 14th, 2014

    اغا محمد خان خواجه همون موقع دستور مرگ با چوبه ی دار رو داد اما سردار ارتشش گفت چون امروز روز پنجشنبه روز اموات است کشتن انها گناه و خطا است پس شنبه انها را به سزای اعمالشان برسان . ولی باز انها باید از شاه مرقبت کنند و کشته شد ولی اگه این شاه جنایتکار نبود ایران یک پارچه نبود اون ایران رو که زنیه بعد از کریم خان به گند کشید یک پارچه کرد پس اون هم خدمت کرد و جنایاتش باعث پوشاندن خدماتش شد

  38. ABBAS LOR
    12:53 ق.ظ در نوامبر 9th, 2014

    دوستان و هموطنان عزیز تاریخ سرشاره از درووووووووووووغ. ما حتی کمتر از یک درصد تاریخ بمون رسیده که ۹۹درصد از همین یک درصد دروووووووووغه!!!!!!!!!!!

  39. تاریخ دان
    11:45 ب.ظ در نوامبر 19th, 2014

    دوستان گرامی آغا محمد خان قاجار به خاطر گرفتن قفقاز برای دومین بار از دست روس تجاوزگر به آنجا لشکر کشی کرد در آنجا نیرو های نفوذی روسیه (جاسوسان روسی) طبق نقشه ای،شبانه وی را به قتل می رسانند و این داستان مزخرف را برای گداشتن سرپوش روی اعمال خود ساختند.
    آخر کدام آدم کم عقلی باور میکند که پادشاه یک مملکت بزرگ به خاطر یک خربزه ی کوچک به قتل برسد
    از تمامی دوستان نیز این تقاضا را دارم که هر چیزی را زود باور نکنند
    با تشکر

  40. وحید فلاحی
    8:29 ب.ظ در نوامبر 27th, 2014

    تاریخ دان عزیز , این داستان چندان هم دور از ذهن نیست . پادشاهان قدر قدرت به دلیل اعتماد به نفس زیاد ( و شاید گاهی اوقات کاذبی ) که پیدا می کنند ممکن است اشتباهات فاحشی هم انجام دهند . همان گونه که رضا شاه زمانی که رو در روی لشکر پیشه وری قرار گرفت نخست به گفت و گو با وی پرداخت و زمانی که نتوانست او را به تسلیم راضی کند شب را در همان اردوی پیشه وری خوابید و صبح خداحافظی کرد و به اردوی خودش رفت و او را شکست داد . اگر پیشه وری ذره ای خلف وعده کرده بود به سادگی می توانست او را بکشد .

  41. مهدی حیدرزاد
    12:30 ب.ظ در دسامبر 20th, 2014

    اقای فلاحی ما باید همه جوانب را بررسی کنیم اگر حرف اقای تاریخ دان به اندازه درصد کمی هم درست باشد انگاه چه می شود . واگر احتمال حضور انگلیس را نیز در قتل اغا محمد خان دخیل بدانیم نیز بعید نخواهد بود. وحتی احتمال توطئه های درونی داخل دربار قاجار را نیز نباید دور از ذهن دانست.

  42. وحید فلاحی
    2:06 ب.ظ در دسامبر 30th, 2014

    سلام , جناب حیدرزاده ی عزیز , تاریخ را با اگر و اما نمی توان نگاشت .

  43. مهدی حیدرزاد
    5:40 ق.ظ در ژانویه 17th, 2015

    سلام ای کاش می شد تاریخ ساختگی را از از تاریخ حقیقی باز شناخت . انگاه دیگر خیلی از جنگها و خون ریزیها پیش نمی امد.

  44. مهدی حیدرزاد
    12:40 ب.ظ در فوریه 8th, 2015

    چرا انسان از بهشت بیرون رانده شد؟

    ـ چون انسان فریب شیطان را خورد و از میوه ممنوعه استفاده کرد.

    چرا شیطان انسان را فریب داد ؟

    ـ چون خداوند او را بخاطر عمل نکردن به دستورش مجازات کرد.

    دستور خدا چه بود که شیطان در برابر آن ایستاد و به آن عمل نکرد؟

    ـ خداوند از او خواسته بود تا دربرابر انسان سجده کند اما خود بزرگ بینی و خود خواهی او مانع ازآن شد که خواست خداوند را بپذیرد.

    خداوند در برابر گردن کشی شیطان چه کرد ؟

    ـ او را از بهشت بیرون راند و او را از امتیازات بهشتی محروم کرد.

    شیطان چه واکنشی نسبت به این کار نشان داد؟

    ـ او از انسان کینه به دل گرفت و بجای توبه به درگاه الهی باز عناد ورزید و سوگند خورد تا از انسان انتقام بگیرد و او را فریب دهد .

    ایا شیطان توانست انسان را فریب دهد؟

    ـ متاسفانه بله ، شیطان توانست از غفلت انسان از یاد خدا سوء استفاده نموده و او را فریب دهد وانسان را از بهشت بیرون راند.

    نتیجه ای که باید از مطالب گرفت چیست؟

    ـ نتیجه این است که رتبه ومقام شیطان از انسان پایین تر است چون او باید انسان را سجده می کرد .اما نتیجه دیگراین مطلب این است که شیطان دشمن انسان است و خداوند دوست انسان است .

    پس بیایید با یاد خدا وبا یاد بزرگی ومهربانی و بخشنده گی اش زندگی کنیم .

    درخوشیها و بدیهای این دنیا از یاد خداغافل نشویم چون غفلت از او راه را برای فریب خوردن از شیطان باز می کند .

    آری بیاید تا با یاد خدا و با یاد بزرگی و مهربانی و بخشنده گی او در برابر شیطان بایستیم و با شیطان درون و بیرورن مبارزه نماییم .

  45. amir
    6:00 ب.ظ در مارس 20th, 2015

    آغا محمد خان بدون هیچ شکی یکی از باکفایت ترین پادشاههای تاریخ ایران بوده..هرچند یه سری اشتباهات هم داره که فاجعه ی کرمان بدترینشونه.شما چرا لشکرکشیش به قفقاز رو نگاه نمیکنین که جواب دندان شکنی به خیانت گرجیها و پیوستنشون به روسیه بود.در مدت لشکرکشی آغا محمد خان به گرجستان با اینکه حاکم گرجستان با کاترین کبیر(ملکه ی مقتدر و خونخوار روسیه) قرارداد اتحاد داشت به علت وحشت اون عفریته از انتقام جویی آغا محمدخان کوچکترین کمکی به گرجیها نکرد و حام گرجستان هم که توان مقابله با سپاه هشتاد هزار نفره ی قاجار رو تو خودش نمیدید پا به فرار گذاشت.این نکته هم لازمه گفته بشه کاترین کبیر خیلی از تزارهای معاصر با فتحعلی شاه مقتدرتر بوده.شما شک نکنید اگه عمر آغا محمدخان 15-10سال دیگه ادامه داشت به علت کاردانی و زیرکی که داشت نه تنها قفقاز از دست نمیرفت بلکه مناطقی از سرزمین اصلی روسیه هم به قلمروی ایران اضافه میشد.

  46. سیاوش
    2:46 ق.ظ در مارس 28th, 2015

    دختر قجری امیدوارم که فقط اسم مستعارت دختر قجری باشه و اصالتت به اون حرومزاده های مغول برنگرده . شاهان بولهوس قاجار یه مشت آدم جوگیر بی ناموس وطن فروش بودن که هیچ جایی ازشون به نیکی یاد نشده . با دو تا پست گذاشتن نمیتونی اطلاعات مردم با سواد امروزی رو عوض کنی . محکوم قجرها بودن نه مردم امروز که همه چیزو میدونن و آگاهن .

  47. ماهان
    2:54 ق.ظ در مارس 28th, 2015

    آقای حیدر زاد چرا این احتمال نمیره که انگلیس در به قدرت رسیدن آغا محمد خان دخیل بوده باشه . چون همونطور که میدونید در زمان شاهان وطن پرست زندیه هیچ امتیاز و باجی به کشورهای بیگانه مخصوصا انگلیس داده نمیشد .

  48. مهدی حیدرزاد
    11:49 ق.ظ در آوریل 27th, 2015

    ماهان عزیز سلام من اطمینان دارم انگلستان از اغا محمد خان می ترسیده البته شاید در شکست زندیه نقش داشته باشد . ولی البته شاید در قتل اغا محمد خان انگلستان نقشی نداشتع باشد ولی در ترور شخصیتی اغا محمد خان یکی از عاملهای اصلی محسوب می شود. دوست عزیز انگلستان از هجوم ایران به هند وحشت داشت .

  49. مهدی حیدرزاد
    9:20 ق.ظ در می 18th, 2015

    برای تحلیل بهتر نقش انگلستان در قتل آغا محمد خان باید دید ایا آغا محمدخان برنامه ای برای حمله به هندوستان داشته است یا خیر؟ و ایا این امکان وجود داشت آغا محمد خان پا در جای پای نادر شاه بگذارد ؟ ایا اغا محمد خان با ثروت موجود در هندوستان آشنایی و اگاهی داشته است؟

  50. داوود
    2:16 ق.ظ در ژوئن 4th, 2015

    از قاجار وحشی وبه باد دهنده ایران توقعی بیشتر از این نیست چون ایرانی نبودن-ایل قاجار در زمان چنگیزخان بیشرف از مغولستان به ایران امدن ودوباره درگرگانج خوارزمی یا گرگان امروزی ساکن شدن واز جایی که هرکسی کو دور مانداز اصل خویش باز جویدروزگار وصل خویش اغا محمدخان قاجار جنایت مغولو تو کرمان تکرار کرد-از قیافه نحسشم معلومه از نسل مغول وحشیه

  51. جواد زند
    1:27 ب.ظ در ژوئن 4th, 2015

    جای تاسفه که شرف نداشتن اون اخته قاجار ومحبتهای کریم خان رو به اون لعین نمیبینید وهنوز از یزید اون زمان به لعن یاد نمی کنید اگر کشتن گرجی ها خوب بود الان وهابی هاهم که همون حرفو میزنن اگه آدم بود مثل شاه عباس براشون بنا میساخت وازشون نخبه میگرفت وجذبشون میکرد نه با وحشی گری میکشتشون بعدم اون اخته دیگه نسلی نداشته پس همه قاجارا بد نیستند نمونش عباس میرزا وظل السلطان و ملک آرا ولی بیشترین خیانت رو قاجارا کردند واین زمان رشد وهابیت در عربستان بود وتضعیف شیعه

  52. عادل
    1:16 ب.ظ در ژوئن 21st, 2015

    دوستان بیاید کمی عادلانه به موضوع نگاه کنیم بدتر از این ادم در تاریخ زیاد داریم برای مثال از همین دودمان قجر محمد شاه و فتحعلی شاه اما از همین دودمان ننگین مردی بزرگ مثل عباس میرزا رو داریم تاریخ همیشه حقیقت نیست گاهی میل فاتحان یا حرص مغلوبان باید با خواندن کتب معتبر که البته توصیه می کنم داستانی نباشه صرفا روایت بی طرفانه ی تاریخ باشه کتاب خواجه ی تاجدار بد نیست

  53. وحید فلاحی
    12:02 ق.ظ در ژوئن 29th, 2015

    سلام
    عادل عزیز , با استدلال تاریخ واقعی نیست می شود چهره ی عباس میرزاهای تاریخ را هم نادرست انگاشت . از سوی دیگر باید عرض شود که کتاب خواجه ی تاجدار که رمان است و تاریخ نیست ترجمه ی شادروان ذبیح الله منصوری است . نام نویسنده : ” پل آمیر ” گفته شده و تا امروز کسی نویسنده ای با این نام در فرانسه نیافته و هیچ نسخه ای مشابه این کتاب در فرانسه پیدا نشده . به بیان ساده تر این کتاب نوشته ی خود زنده یاد منصوری است که سبک ترجمه شان زبانزد است و همه می شناسند نیازی نیست که در ارزش و قابلیت استناد آن بحثی شود .

  54. Amirhosein
    8:39 ب.ظ در جولای 10th, 2015

    عالی بود

  55. مهدی
    1:58 ب.ظ در جولای 27th, 2015

    کسانی که می خواهند کتاب خواجه تاجدار را مطالعه کنن به شما توصیه می کنم که خود کتاب را بخوانید یک ترجمه ای از ذبیح الله منصوری در ایران است که متن کتاب را به کلی تغییر داده کلا خصوصیات بارز ذبیح الله منصوری این است که متن کتاب را تحریف و توجیه می کند و خودش مطالب خیلی زیادی بهش اضافه می کند بعد اسمش را ترجمه می گذارد باز تاکید می کنم منصوری این کتاب را تحریف کرده خواندن ترجمه این شخص بی فایده است

  56. وحید فلاحی
    10:10 ب.ظ در سپتامبر 5th, 2015

    مهدی عزیز , اصولن کتاب خواجه ی تاجدار هیچ نسخه ی غیر پارسی ندارد و جست و جو ها برای پیدا کردن نویسنده ای به نام پل آمیر در فرانسه نتیجه ای در بر نداشته . بنابراین خود کتاب همان است که مرجوم منصوری نوشته .

  57. فرشید
    8:43 ب.ظ در جولای 27th, 2015

    ببخشید از ادب دوره ولی مجبورم که بگم …پادشاهان قاجار از اوليش تا آخریش اون اشغال که آوردن اسمش شرمه بروید کرمان و از مردم اّنجا بپرسید که چه آدمی بّود

  58. علی
    12:08 ب.ظ در سپتامبر 10th, 2015

    اون انسانی بود که به ایران خدمت کرد و باعث افتخار ماست

  59. رحیم
    9:01 ق.ظ در سپتامبر 23rd, 2015

    اون کسی بود که در دوره زندیه بخش کوچکی از ایران در قلمرو حکومت زندیه بود و علیرغم اینکه ایران باستان را احیا و یکپارچه کرد و در زمامداری او نه تنها وجبی از خاک این سرزمین به هیچ بیگانه ای الحاق نشد و در حمله آقا محمد خان قاجار برای گرفتن قفقاز از دست روسهای تجاوزگر فورا همان روسیه دوره فتحلی شاه عقب نشینی کرد پس بنیانگذار قاجار انسانی بود نترس، مقتدر و بیگانه ستیز که حتی روسهای متجاوز نیز از او حساب میبردند

  60. سینا
    12:40 ب.ظ در اکتبر 22nd, 2015

    سلام

    دوستان گول نخورید تاریخ ورود استعمار به ایران از شب کشته شدن پادشاه قاجار شرع شد که با نقشه زیرکانه کشورهای استعمارگر و ورود به استعمار ایران میباشد در صورتی که شاه ثاجار کشته نمی شد جلوی دانش و پیشرفت ایران گرفته نمیشد

  61. وحید فلاحی
    10:48 ب.ظ در اکتبر 28th, 2015

    سلام یعنی اگر آغامحمدخان کشته نمی شد دیگر فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه 60 درصد خاک ایران را برای تفریح شخصی نمی فروختند ؟

  62. مهدی حیدرزاد
    9:51 ق.ظ در دسامبر 13th, 2015

    چرا کسی دیگر در خصوص اقامحمد خان قاجار کتابی ننوشته و به کتاب منصوری قناعت شده است؟

  63. لوییزا
    5:46 ب.ظ در دسامبر 13th, 2015

    یعنی واقعا حقش بود خدا اون دوتا نگهبان رو بیامرزه

  64. لوییزا
    5:48 ب.ظ در دسامبر 13th, 2015

    من خیلی تاریخ رو دوست دارم ولی نه از حکومت قاجار

  65. رها
    1:37 ب.ظ در ژانویه 1st, 2016

    اگه محمد خان نمی مرد شاید روسیه نمی تونست وجبی از خاک ایران رو بگیره
    اصم اگه اقا محمد خان عقیم نمی شد و فرزندی از خودش داشت حتما لایق تر تز فتحعلی می شد .وکلی شاید دیگه

  66. امیر قجرکُش
    9:46 ق.ظ در مارس 6th, 2016

    عاقبت سرخی خون ادمای بیگناه ازجمله لطفعلی خان زندوهمسرباردارش،دامن اغا ممدخان را وگیریفته.سگ درحال فرار توی روحش،هرچقدرمـ خااجه شده باشه ولی این دلیل جنایت علیه هموطناش نیس‌.دوباره باهممم:سگ توروحش،تو جونش !اگه مسلمون واقعی بوده جوش این دنیا و نداشتن آلت شو نمیزده،پس ازین ظاهرنماهای الان کشورمون بوده،بای

  67. كاوه
    3:16 ق.ظ در مارس 26th, 2016

    درشقاوت و بيرحمي ايشان به اندازه كافي إسناد موجود است اما كشته شدنش در هاله بي إز ابهام باقي مانده و شايعلت مستتر مانده چون كسي با هوش و ذكاؤت وي همچنبن كار ناشياته نميكرد كه به نگاهبان چادرش بگوييد باش تا شنبه بكشمت ! من كه قانع نشدم !

  68. جواد
    3:07 ب.ظ در آگوست 4th, 2016

    این لعنتی اخته شدنش هم به خاطر بی شرفی خودش بود…چرا نمی گویید استخوانهای کریم خان زند را بیرون کشید و لگد کرد…چرا نمی گویید استخوانهای نادرشاه را لگد کرد؟اگر انگلیس به خاطر هندشرقی هند را مال خود می خواست چرا این اخته ی لعین،فاتح هند را نبش قبر کرد؟ کریمخان و نادر هردو مخالف انگلیس بودند و این اخته بی شرف هر دو را نبش قبر کرد و توهین به جسدشان کرد.چرا به لطفعلی خان آن پرهیزکار خوش سرشت دستور تجاوز داد؟لعنت بر او که … زمان خود بود و اگر چیرگی داشت مانند … چیرگی یافت

  69. جواد
    3:11 ب.ظ در آگوست 4th, 2016

    ابله ترین کسان آنهایی هستند که فکر می کنند در زمان زندیه ایران بخش بخش شده بود…آخر نادانی تا چه حد؟این مرد بزرگ و جوانمرد تاریخ کشور چون سردار نادر بوده برای احترام به نادر و نمک شناسی از او شاهرخ نابینا را در مشهد ابقا کرد …آخر کسی که هلند را در دریا و عثمانی را در بصره و محمدحسن قاجار را به شختی شکست داده ،از پس شاهرخ کور بر نیامده؟شاهرخ که فردی بزرگ بوده را احترام کرده و به شرط تابعیت ابقا نمود

  70. جواد
    3:16 ب.ظ در آگوست 4th, 2016

    این … برای ترس از کشتار توسط حسن دولوی قاجار به کریمخان پناهنده شده بود و برادرش جهانسوز هم صاحب منصب زندیه شده بود ولی این نمک به حرام دودمان زند را غارت کرد اکنون هم باید در جهنم کنار … اقامت داشته باشد

  71. جواد
    3:20 ب.ظ در آگوست 4th, 2016

    با تجاوز و غارت تفلیس کار را برای روسها تا تصرف تبریز در زمان قاجار بعدی آسان نمود…گرجی ها از ایرانیان متنفر شدند و به روسها نزدیک شدند و کمک به ایجاد کاپیتولاسیون روس در ایران کردند….لعنت به حکومت قاجار از اول تا آخر که ننگ تاریخ ایران تا ابد خواهد بود..هیچ سلسله ای به ننگینی قاجار نیست

  72. اقا محمد خان ناجی ایران
    10:04 ب.ظ در آگوست 7th, 2016

    اکثر کسایی که به اقا محمد خان ناجی ایران فحش می دهند یا لر هستند یا کرمانی فراموش نکنید که نه تنها اقا محمد خان بلکه فتحعلی شاه خیلی لایق تر از لطفعلی خان زند بود فتحعلی شاه لشکر سواره نظام لطفعلی خان را با کمترین هزینه و صرفا با نبوغ و هوش خود شکست داد اگر اقا محمد خان نبود شاید الان ایرانی نداشتیم (برید وسعت ایران را در زمان زندیان نگاه کنید)نباید چدایی افغانستان و قفقاز را به حساب بی کفایتی قارجاریه گداشت در ان زمان امپراطوری عثمانی تجزیه شد هند به استعمار انگلستان در امد امپراطوری مانچو چین فرو پاشید باز این از لیاقت پادشاهان قاجار بود که کل ایران به استعمار بیگانگان در نیامد

  73. علی
    1:17 ق.ظ در دسامبر 30th, 2020

    لعنت به خواجه قاجا و قاجاریان درود بر لطفعلی خان زند درور بر نادر شاه افشار درود بر رضا شاه پهلوی .مرگ بر هرکسی که بین ایرانی فرق گذاشت مرگ بر صفویان و واراثان صفوی

  74. Haniyeh
    9:00 ب.ظ در ژانویه 3rd, 2021

    داستان زیبایی بود ممنونم از توضیحاتتون

  75. وحید فلاحی
    3:59 ب.ظ در ژانویه 11th, 2021

    داستان نیست . واقعیته !

  76. محمد
    12:58 ق.ظ در می 18th, 2021

    این اخته در حد گرفتن ایران نبود کلا فقط ترکها ازش طرفداری میکنند ولی فراموش کردند ابراهیم کلانتر نبود این فرد هیچوقت توان گرفتن ایران رو نداشت شاهانی که بخاطر یک وام نصف مملکت رو می‌فروختند و فلاکت بارترین اوضاع در این مملکت در سلسله قاجاریه مغول خلاصه میشه

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب