Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
زنان قبیله ی مورسی « پرثوه

 

سلام

دره ی اومو در جنوب غربی اتیوپی سرزمینی دور از دسترس است . سه رودخانه و یک رشته کوه بلند این سرزمین را دور افتاده و بدون رفت و آمد کرده . در آغاز دهه ی 70 میلادی یک انسان شناس کنجکاو انگلیسی به این منطقه رفت و می توان گفت که این اولین ملاقات مردم کاملا ایزوله ی آن با دنیای خارج از دره بود . 

بی خبری این مردم از دنیا تا حدی بود که هیچ شناختی از اتیوپی ( یعنی کشور خودشان ) نداشتند . 3 قبیله در این سرزمین زندگی می کنند که به طور مداوم در حال جنگ و دزدیدن دامهای یکدیگر هستند . هر سرقت جنگی تازه و کشتاری تازه را بدنبال دارد . نکته ی جالب مسلح بودن این افراد به کلاشنیکف و سلاحهای دیگر روز دنیاست و این نشان می دهد که بازار فروش اسلحه از حوزه ی تحقیقات مردم شناسی و جامعه شناسی و خبر رسانی مطبوعات و … هم بزرگتر است و هم پیشروتر . ( چون دلالان اسلحه آنها را زودتر از سایر مردم دنیا کشف کرده بودند . )

لباس , کلا برای آنها هیچ مفهومی ندارد و به طور مداوم با خشکسالی و قحطی دست به گریبانند .

در این میان قبیله ی مورسی به خاطر سروشکل شگفت آور زنانشان کاملا شاخص هستند . زنان لب بشقابی .

دنباله ی نوشتار

خود این مردم آنقدر بی سواد و بدوی و آغازی هستند که نمی شود توقع داشت فلسفه ی آغاز این سنت عجیب را به خاطر داشته باشند . تنها توجیهی که برای این عمل غیر عادیشان دارند این است : از ورود ارواح خبیثه ای که از راه دهان وارد می شوند جلوگیری می کند ( که البته از نظر من تاثیر این پدیده کاملا معکوس است . چون این بشقابها می توانند باند فرود مناسبی برای ارواح خبیثه باشند )

حدسهایی زده شده که از آن جمله این است که از ریخت انداختن زنان از همان سن کودکی , راهی برای کم کردن شر دلالان برده بوده است . هر چه که بوده زنان این قبیله زندگی همواره معذبی دارند . در سنین پایین و در کودکی با یک جسم نوک تیز و ضربه , لب پایین دختر را سوراخ می کنند ( سوراخی به اندازه ی یک سکه ) یک تکه عاج در آن فرو می کنند و شش ماه بعد عاجی بزرگتر و به همین منوال این سوراخ روز به روز گشاد تر می شود . از چند وقت بعد عاج دیگر کافی نیست و از بشقابهای چوبی یا سفالی استفاده می شود  تا اینکه سوراخ یاد شده به اندازه ای برسد که آبروی خانواده را حفظ کند !!!!

ضمنا هر چقدر بشقاب لب دختر خانم بزرگتر باشد مهریه اش که شامل بز و گاو است سنگین تر خواهد بود . بشقابها , سفالی و چوبی و بیشتر گرد هستند .

عذاب به همینجا ختم نمی شود . بلکه ایجاد زخمهای بزرگ برای آنکه رد آنها بر روی بدن بماند ( آراستن با زخم ) هم یکی از راههای تزیین و زیبا شدن !!! این زنان است . به جهت برهنه بودن این بانوان از نمایش عکسهای تزیینات با زخم معذورم .

 

بشقاب با سایز متوسط

جای خالی بشقاب

یک بانوی خیلی با شخصیت با مهریه ای سرسام آور !!

بشقاب دوبل , شهروند درجه یک

بشقاب سوراخدار برای سقوط ارواح خبیثه

بشقاب شیک با تزیینات جانبی موها

و سر آخر این هم یک بشقاب کاملا فشن

2010/09/28
7 دیدگاه

7 Comments »

  1. siamak
    7:17 ق.ظ در سپتامبر 29th, 2010

    با سلام
    مطلب جالبي بود مثل هميشه
    به اميد روزهاي بهتر

  2. مصطفی
    7:39 ق.ظ در سپتامبر 29th, 2010

    ajab chizayi vojod dare
    teflaki shoharashon…

  3. من
    7:48 ب.ظ در سپتامبر 29th, 2010

    حالا باید دید بین برده بودن و سوراخشدن لب کدام بهتره؟!

  4. وحید فلاحی
    5:57 ق.ظ در سپتامبر 30th, 2010

    حکما لب سوراخ و بشقاب بسته بهتر بوده

  5. maziar
    7:32 ق.ظ در اکتبر 4th, 2010

    آقایون قدر خانوماتون بدونین

  6. وحید فلاحی
    8:21 ق.ظ در اکتبر 4th, 2010

    ای زن ذلیل

  7. sell this domain at sedo
    3:46 ب.ظ در اکتبر 12th, 2010

    Some motivational post you have here. Seems that lots of people enjoyed and benefited from it. Cheers and thanks.

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب