Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
نگران مومیایی حسن آباد باشیم یا نه ؟ « پرثوه

سلام

حکما و بزرگان همواره توصیه کرده اند که اگر چیزی یا کسی را از نزدیک ندیدی و اطلاعات کافی در موردش نداشتی اظهار نظر هم نکن . اما خب این واقعیت را هم نمی توان کنار گذاشت که بر اساس قراین و شواهد می توان به تحلیل یا به قول حضرت شرلوک هلمز به استنتاج های منطقی رسید .

چندی است ( بیش از یکسال ) که یک فیلم موبایلی از یک مومیایی به نام مومیایی حسن آباد در اینترنت منتشر شده و ذهن ایران دوستان را سخت به خود مشغول کرده است .

مومیایی حسن اباد

مومیایی حسن اباد

خبر این است که در عملیات تعریض جاده ی حسن آباد به سنندج 5 قبر باستانی پیدا شده اند که در یکی از آنها یک مومیایی با تابوت تمام طلا و نقره قرار داشته و کتیبه داشته و چنین و چنان . گمانه زنی های اولیه هم او را دیا اوکو , نخستین  پادشاه مادی تشخیص داده اند که در حدود 2700 سال قبل می زیسته . البته در بعضی از سایتها ذکر شده در این قبرها روش تدفین چمباتمه ( یعنی مرده ای که زانوانش را در بغل گرفته باشد , مشابه حالت جنینی ) اعمال شده و عکسی که ضمیمه ی خبر شده است یک اسکلت خوابیده را نشان می دهد !!

متن خبر , حکایت از گم شدن این مومیایی دارد و خواننده را هم سر خشم می آورد که اگر ایرانی هستی و غیرت داری  تا دیر نشده اطلاع رسانی کن و مسوولین را هم به پاسخ گویی طلبیده . حجم ارسال این خبر بوسیله ی ایمیل آنقدر بالاست که به راحتی می توان دریافت مردم کاملا به این قضیه حساس شده اند .

من این مومیایی را ندیده ام . اما بنا به چند دلیل ساده نمی توانم واقعی بودن آن را قبول کنم .

در طول تاریخ ایران که دست بر قضا بیش از 10 هزار سال سابقه ی شهر نشینی دارد ( این قدیمی ترین تاریخ شهر نشینی در دنیاست ) ایرانی ها همواره حساسیت زیادی بر روی مراسم خاکسپاری مردگانشان داشته اند و همین امروز هم این حساسیت بدون حتی اندکی کاهش وجود دارد . یعنی شکل خاکسپاری ( به هر گونه ای که بوده ) بدون ذره ای تخطی و سهل انگاری رعایت می شده و اگر در یک سایت باستانی شما گورستانی با مثلا 300 قبر هم پیدا کنید محال است که در یکی از آنها روش تدفینی متفاوت از بقیه پیدا کنید . ضمنا در هیچ دوره و بازه ای از این تاریخ دیرپا شما مومیایی کردن مرده ها را نمی بینید . به این معنی که هرگز ایرانیان به سالم نگهداشتن بدن مردگان اعتقادی نداشته اند . پس پیدا کردن مومیایی در ایران کاملا دور از انتظار و دور از ذهن است .

از طرفی دقیق شدن در همین تصاویر هم نشانه هایی از غیر واقعی بودن مومیایی را بدست می دهد .

در فیلم یاد شده شما مومیایی را می بینید که چشمانش همچون مومیایی های فیلم های سینمایی برق می زند . چنان برقی که احساس می کنید همین الان است که از جا برخیزد و دنیا را به کمک نیروی سحر و جادو تسخیر کند .

حال آنکه همه می دانند که بعد از مرگ نخستین قسمت بدن که فاسد می شود چشمها هستند . یعنی حتی قبل از آنکه بوی فساد از بدن مرده به مشام برسد چشمهایش از بین رفته است .

از طرف دیگر دستها و پاهای مومیایی کاملا شبیه فرم دست و پای یک فرد زنده هستند . به این عکس دقت کنید .

می بینید که یک مومیایی در حقیقت جز پوستی و استخوانی چیزی ندارد و دستها و پاها کاملا خشک و (به اصطلاح مشهدی اش قاق ) هستند .  در حالی که مومیایی حسن آباد دست ها و پاهای پر و زنده ای دارد .

برای آنکه بدن یک فرد را به صورت مومیایی نگهداری کنند باید امعا و احشایش را خالی کنند . حتی در قرن بیستم هم این قاعده کاملا صادق بود و جسد لنین را هم به همین ترتیب کاملا خالی کرده و سپس مومیایی اش کرده اند . در حالی که مومیایی حسن آباد شکمی ورزیده و صاف و بدون حتی یک اثر خراش یا بریدگی دارد .

حال اگر این پرسش به ذهنتان رسید که پس منظور سازندگان این آدمک از ساختن این تابوت و زیور آلات و آدمک یک مومیایی با این همه دقت و ظرافت چه چیزی می تواند باشد باید عرض کنم که چنین گنجینه ای می تواند کالای بسیار مناسبی برای بازار قاچاق باشد . بازاری که در آن هرگز خریدار مغبون و فریب خورده نمی تواند کار را به محاکم قضایی بکشاند و یا ادعایی داشته باشد .

فیلم مومیایی حسن اباد را ازاینجا بگیرید . حجم فیلم 1.19 مگابایت .

2010/10/21
11 دیدگاه

11 Comments »

  1. رضا
    2:13 ب.ظ در اکتبر 21st, 2010

    واقعا من تا حالا هیچ وقت ندیدم و نشنیدم و نخوندم که ایرانی ها امواتشون رو مومیایی کنن

  2. رضا مرندی
    4:17 ب.ظ در دسامبر 8th, 2013

    سلام

    ممنون از اطلاع رسانیت . دلایلی که ارایه کردی فوق العاده بود و منطقی . ممنون

  3. رضا مرندی
    4:18 ب.ظ در دسامبر 8th, 2013

    البته فایلی که برای دانلود گذاشتی لینکش خرابه و اونم درستش کن لطفا

  4. حیدری
    12:31 ق.ظ در ژانویه 28th, 2014

    سلام آنچه عیان است چه حاجت به بیان است
    اولا این مومیایی متلق به کردها ومربوط به دوران مادهاست و مطما باشید متعلق به مادهاست
    دوما این تو آذربایجان 500 ساله نبوده
    سوما این اگه کورش وداریوش میبود در همان جنوب ایران جای فراوان برای اثبات این خرافه بودن
    چهارما اگه این ایرانی مومیایی نیست پس کجاییه مایاییه
    پنجما معلومه که تو انگلیسه
    شیشما مومیایی بسیار نادری هم بود چون بعد از باز شدن دربش گازی فراوان از آن خارج شده که عامل حفظ جسد بوده

  5. شادی
    5:13 ب.ظ در مارس 11th, 2014

    کاملاً واضحه که این مومیایی تقلبیه اگه به وسایلی که همراهشه و لباسش دقت کنین متوجه میشید.
    از صندوقی که بالای سرشه یا اونی که کنار پاش قرار گرفته کاملاً مشخصه که نه جنسشون از طلا و نقرس و نه اینکه قدیمی هستن.
    سازندش چقدر به اونایی که باور کردن خندیده!

  6. میثم
    4:03 ب.ظ در می 13th, 2015

    سلام عزیزان قبل از این که قضاوت کنین یکم مطالعه کنین
    در ایران مومیایی کردن اجساد مرسوم نبوده اما شیمیایی کردن چرا البته برای افرادی که مرتبه ی بالایی در حکومت داشتند مانند شاه و ملکه و….
    شیمیایی هم از مومیایی بسیار پیشرفته تر بوده که فقط ایرانیها از اسرار اون مطلع بودند
    وجسد طوری سالم میماند که انگار همین امروز مرده
    و در مورد چشماش این که سنگ قیمتی یا سکه طلا یا نقره میذاشتن که اون هم فلسفه ی خودش رو داره
    مطالعه بیشتر رو میزارم به عهده ی خودتون
    سپاس

  7. وحید فلاحی
    5:51 ب.ظ در می 13th, 2015

    سلام
    میثم خان , ممنون می شوم که یکی دو نمونه از این فرآیندی که فرمودید را مثال بزنید و مستندتان برای این موضوع را بیان کنید .

  8. ارو
    3:26 ق.ظ در می 24th, 2015

    مطالعه کن…..تفنگ گذاشتن رو سرت ک الکی حرف میزنی!!!!!

  9. Sahar
    1:24 ب.ظ در ژوئن 17th, 2015

    توی ایران هر چیز واقعی هم پیدا بشه دو روز بعد میگن شایعه بوده که کسی از سودی که میتونه این وسط بکنه بی بهره نمونه،واقع بین باشین لطفا

  10. عباس
    2:40 ب.ظ در جولای 2nd, 2015

    هیچ کدام از دلایل شما منطقی نیست چون برترین مومیایی مطعلق به چین هست که حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح مومیایی شده و به دلیل این که در شرایط استریل و خلاء قرار داشته این مومیایی بسیار سالم مونده و باقیمانده غذایی رو که خورده در درون معدش پیدا کردن ولی این که ان مومیایی متعلق به ایرانه فکر نمیکنم چون به قول شما در ایران مومیایی کردن رسم نبوده ولی شاید بعد دوران هخامنشی که ایران به مصر اولین مومیایی کنندگان جهان تسلط پیدا کرده شاید مومیایی کرده باشند ولی چون این جسد متعلق به مادهاست(قبل از دوران هخامنشی) پس به احتمال قوی تقلبیه دلیل دیگه هم میتونم بگم که در دورانی که مادهادر مناطق اذربایجان سکونت داشتند که البته همون اجداد اذری های ایران هست 7000 سال قدمت داشته (عصر اهن)و بعید میدونم تا این زمان این جسد اینطور سالم بمونه اون ه توی تابوط

  11. وحید فلاحی
    5:06 ب.ظ در جولای 4th, 2015

    سلام , عباس سالار سعید گرامی , شما دلایل من را غیر منطقی دانسته و با دلایلی به مراتب ضعیف تر همان گفته های مرا تایید و تاکید کرده اید . پیشنهاد می کنم نوشته ی خودتان را یک بار دیگر بخوانید . ضمنن دلیل پایانی تان احتمالن به واسطه ی فراموشی ناقص مانده و بیان نشده .
    پیروز باشید .

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب