Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
یک پرسش « پرثوه

سلام

حتما می دانید که در دوره ی شاه سلطان حسین صفوی ایران مورد حمله ی قبیله ی غلجایی از افغانستان قرار گرفت . پرسش اینجاست که آیا می دانید که استراتژی جنگی دولت مقتدر صفوی برای مقابله با دشمن چه بود ؟

استراتژی جنگهای نامتقارن ؟ نه .

استراتژی تعقیب و گریز ؟ نه .

سیاست زمین سوخته ؟ نه .

برخورد مستقیم ؟ ابدا .

 

استراتژی جنگی شاه سلطان حسین صفوی و دربارش که تجربه ی حدود 200 سال حکومت بر ایران را یدک می کشیدند پختن آش نذری و حلوای سحر آمیز”  بود .

از آنجایی که طبق مشاوره ی علامه محمد باقر مجلسی شاه سلطان حسین مطمئن شده بود که پایان حکومتش به ظهور امام زمان منتهی خواهد شد نگرانی خاصی بابت برخورد با دشمنانش نداشت . به همین جهت بود که از این اسلحه ی عجیب در سطح حکومتی استفاده کرد .  

3 Comments »

  1. فرشاد
    9:43 ق.ظ در سپتامبر 2nd, 2010

    الانم باید منتظر همین آشا باشیم فک کنم!

  2. رضا
    1:25 ب.ظ در سپتامبر 2nd, 2010

    اگه راست میگفت عجب آشی می شد .

  3. سعيد
    4:33 ب.ظ در سپتامبر 3rd, 2010

    لیدوما نام یکی از شهر هایی است که در نوشته‌های هخامنشی از آن نام برده شده است و در راه شاهی بین تخت جمشید و شوش قرار داشته است. در گل‌نوشته‌های تخت جمشید از ۲۶ شهر میان تخت جمشید تا شوش نام برده شده است.

    این اثر تاریخی احتمالاً مربوط به ۵۵۰ سال پیش از میلاداست. مساحت این محوطه باستانی در حدود یکهزار متر در ۵۰۰ متر مربع است که در بیشتر نقاط آن آثار باستانی یافت می شود و حتی شواهد به دست آمده درآن نشان از وجود تمدن تا پنج هزار سال پیش را نیز دارد. همچنین در غرب کاخ لیدوما و در ۳۵۰ متری آن تپه ای باستانی واقع شده که بر روی آن کتیبه ای سنگی وجود دارد. همچنین در غرب کاخ لیدوما و در ۳۵۰ متری آن تپه ای باستانی واقع شده که بر روی آن کتیبه ای سنگی وجود دارد.

    بر اساس کاوشهای باستان شناسی که در سال ۱۳۸۵ توسط یک گروه باستان شناسی به سرپرستی علیرضا عسگری از ایران و پروفسور دانیل پاتس از دانشگاه سیدنی انجام شد محل شهر لیدوما در در منطقهٔ فهلیان فارس در شهرستان نورآباد ممسنی در مجاورت روستای سروان ( سورون )، در زیر تپه‌ای که در گفتار محلی از آن به قلعه کلی یاد می‌کنند، کشف شد.

    هيات مشترک باستان شناسی پژوهشکده باستان شناسی و دانشگاه سیدنی نخستين مرحله از پژوهش‌هاي مشترک را در سال‌هاي ۱۳۸۱- ۱۳۸۳ در منطقه نور آباد ممسنی فارس انجام داد. حاصل مرحله يکم، شناسايي ۵۱ محوطه باستانی در دو دشت رستم يک و دو، لايه نگاري ۲۵ متر نهشته‌هاي باستاني در تل نورآباد و نيز ۱۶ متر در تل اسپید بود. عمده يافته‌ها علاوه بر تاریخ‌گذاری نسبی، با آزمایش رادیو آکتیو ( ۳۳ نمونه از تل اسپید و ۱۹ مورد تل نورآباد) تاريخ‌گذاري مطلق شد. در نتيجه توالي استقراري مناسبي از سکونت‌هاي هزاره ششم پیش از میلاد تا ۵۰ میلادی از مرحله يکم در آن منطقه حصول شد.

    در همين راستا، دومين مرحله از پژوهش‌هاي مشترک با ديدگاهي وسيع‌تر و نگرشي عميق‌تر در زمستان ۱۳۸۵ در منطقه نور آباد ممسنی انجام شد. بخشي از اهداف در تداوم همان برنامه فصل يکم طرح‌ريزي شد و بخش ديگر در روند نتايج مطالعات حاصل از آن مرحله، در اين فصل انجام شد.

    در اين مرحله عمده پژوهش‌ها بر شناخت يکي از محوطه‌های هخامنشی تمرکز يافت. اين محوطه با نام‌هاي محلي نظير قلعه کَلی و يا سُروان، جین جان شناخته شده است. محوطه قلعه کَلي سُروان در کوه پايه بخش غربي دشت رستم يک ( فهلیان) واقع شده است. با کاوش اين محوطه چشم‌انداز وسيع و ديدگاهي نوين در ارتباط با مطالعات هخامنشی جنوب و جنوب غرب ایران طرح شد.

    این بنا از نظر ابعاد ساختمانی چهارمین بنای بزرگ هخامنشی پس از بناهای شوش ، پاسارگاد و تخت جمشید (پارسه) است. این شهر که در کتیبه‌های تخت جمشید (پارسه) با عنوان لیدوما از آن نام برده شده یکی از بناهای مهم حکومتی زمان هخامنشیان به شمار می‌رود.

    در لیدوما بقایای یک کاخ کوچک هخامنشی یافت شده که کاخ سروان( سورون ) نام گرفته است

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب