Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
قانون چند همسری در تبت « پرثوه

سلام

همانطور که می دانید در کشورهای اسلامی قانون چند همسری برپایه ی دستورات اسلام وجود دارد . اما تا آنجایی که من می دانم سایر کشورهای دنیا چنین قوانینی ندارند و هر مرد و هر زن فقط در یک زمان یک همسر می تواند داشته باشد . در این میان تبت کشور متفاوتی است .

در تبت این زنان هستند که می توانند چند همسر داشته باشند . البته این از قدرت و تسلط اجتماعی آنها بر مردان نیست . متاسفانه این قاعده هم دنباله ی ستم کشی های مرسوم زنان است .

قضیه از این قرار است که تبت کشوری است با محدودیت های زیاد . نخست آنکه محصور بین بلند ترین کوههای دنیاست  , نه به دریایی راه دارد و نه به رودخانه ای , نه جاده ای دارد و نه امکان ارتباط با دنیای بیرون . از طرف دیگر چون سرزمینی است بنا شده بر صخره ها , خاک چندانی هم برای کشاورزی ندارد و همان هم که هست غیر حاصلخیز و ضعیف است . به حکم دورافتاده بودن و عدم ارتباط با دنیای بیرون دین و مذهبشان هم خرافی تر از همسایگانشان است و روزهای بسیاری در سال صرف برگزاری مراسم و آیینهای مذهبی می شود . به دیگر سخن تعطیلات رسمی شان زیاد است .

همه ی این عوامل دست به دست هم  داده اند تا به طور ژنتیکی جامعه ی تبت اقتصاد بی نهایت ضعیفی داشته باشد .

در چنین اقتصاد ضعیفی امکان ازدواج همه ی مردان و بچه دار شدن همه ی آنها وجود ندارد . چون دهان باز نان می خواهد و اشتغال و تحصیل و چه و چه . بر همین اساس پدری که چند پسر دارد برای همه ی آنها یک زن می گیرد . زن بخت برگشته هر روز به یکی از برادران ( به ترتیب سن ) تعلق دارد , در عین اینکه همه را همزمان باید زفت و رفت کند . اگر فرزندی به دنیا آمد برادر بزرگتر پدر او خواهد بود و کودک بعدی هم می شود فرزند برادر دوم و به همین ترتیب تا آخر .

عروس تبتی

به این ترتیب سیاست اقتصاد انقباضی به خوبی رعایت می شود و حداکثر صرفه جویی در هزینه ها و مخارج اجرا می شود  و از طرف دیگر هم برادران به مناسبت زندگی در یک خانه و با یک همسر از هم دور نمی شوند و اساس خانواده محکم می ماند !!!!

برادران امیدوار که در دهه ی 30 خورشیدی در سفرشان به دور دنیا مدتی هم در تبت گذرانده بودند , شگفت زده ,  شرحی از این سنت اجتماعی را در سفرنامه شان آورده اند .

2010/09/07
12 دیدگاه

12 Comments »

  1. رضا مرندی
    3:19 ب.ظ در سپتامبر 7th, 2010

    واقعا مسخرست . در عصری که همه و همه داد میزنن برابری هنوزم چنین سنتی تو یک کشور عقب افتاده برقراره ….
    با این حال ممنون از مطلب وحید جان

  2. رضا
    2:54 ب.ظ در سپتامبر 7th, 2010

    بدبخت زن جماعت

  3. حميد
    5:29 ق.ظ در سپتامبر 8th, 2010

    قطعا” اين اخبار صحت ندارد و تحريف شده از اخباري بصورت محلي ميباشد.
    با يك حساب سرانگشتي و با باور اينكه تقريبا تعداد زنان ومردان مساوي هستند پس بقيه زنان كه بدون همسر ميمانند چه ميكنند!!!!؟؟
    هر مطلبي مخصوصا” بدون منبع معتبر را نميتوان باور كرد.

  4. وحید فلاحی
    9:15 ق.ظ در سپتامبر 8th, 2010

    سلام
    حمید خان . از بازدید و نظرتان تشکر می کنم . در رابطه با استنتاج منطقی تان باید عرض کنم که : من نمی دانم که شما تا چه حد با جامعه ی تبت آشنا هستید ولی چیزی که مشخص است این است که این امر عرفی و قانونی است , اما اجباری و الزامی نیست . در کشور ما هم چند همسری قانونی است ولی عمده ی آقایان حتی از فکر کردن به این مساله هم وحشت دارند و این امر چند همسری را به یک دروغ تبدیل نمی کند .
    از طرفی سفرنامه ی برادران امیدوار بر اساس اطلاعاتی که اینترنت در سالهای اخیر در اختیار ما گذاشته کاملا معتبر و قابل استناد است . اگر سایر منابع را رد کنیم این سفرنامه و صاحبان زنده و حی و حاضرش را نمی شود رد کرد .

  5. shery
    8:21 ق.ظ در سپتامبر 8th, 2010

    حمید جان چه ریطی به چی داشت این محاسبات علمی شما ؟ البته از اطلاعات خوب شما در مورد تبت که تعداد جنسیت ها را در آنجا میدانید ممنونیم. ولی بازم چه ربطی داشت؟ یک ضرب المثل هست که میگه …….. به شقیقه چه ربطی داره؟!؟

  6. خط سوم
    10:07 ق.ظ در سپتامبر 8th, 2010

    باز هم نمونه ای از ستمگری بر زنان در اقصی نقاط جهان.

    حمید عزیز نشنیدن مطلبی دال بر غیر واقعی بودن اون مطلب نیست یا اینکه چیزی که دور از عرف ماست را نباید حقیقت پنداشت.

  7. yaz
    12:23 ب.ظ در سپتامبر 14th, 2010

    :)))))))))))
    mosht mohkami bar dahan amrica

  8. الهه
    12:46 ق.ظ در فوریه 16th, 2011

    یعنی واقعا حال کردم خیلی خوب بود حتما یه سر به تبت میزنم و میرم سراغ خانواده هایی که ده بیستا پسر دارن چه کیفی می ده چند مرد همزمان با هم داشته باشم حالا تا پای چند همسری زنا رسید میگه ستم کشی زنا برو بابا حال داری

  9. الي
    3:41 ب.ظ در مارس 20th, 2012

    خطاب به الهه ^الهه خانم خيلي ام ساده نيستا مرداش موندن تو چند همسري چه برسه زناش.زن به آرامش احتياج داره نه اين كه هر روز با يكي باشه.برو تبت ولي فك نكنم سالم برگردي.اونموقع حال مزاجيتو ميپرسم.

  10. الي
    3:44 ب.ظ در مارس 20th, 2012

    خطاب به رضا^آقا رضا حالا زن تو يه كشور اينجوري شده كه دليل نميشه بگي بدبخت زنا!!
    زنا اگه بدبختن و بدبخت موندن فقط واسه اينه كه مردايي مث شما وجود داره.

  11. 123
    7:59 ب.ظ در آوریل 19th, 2012

    دستشون درست ایول به امید روزی که تو ایران هم چند همسری آزاد بشه

  12. 123
    8:00 ب.ظ در آوریل 19th, 2012

    به این میگن یه قانون حسابی ایول

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب