Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
پرثوه « پرثوه

 

 

شاید بهتر باشد که نخستین پست این وبگاه به توضیح این که پرثوه چیست اختصاص یابد .

پرثوه که بعدها در دوره های اسلامی بارثاوا خوانده شد در حقیقت نام قبیله یا گروهی از آریاییان است که در حدود 1000 تا 500 قبل از میلاد مسیح ( یعنی 3000 تا 2500 سال قبل ) به ناحیه ی خراسان امروزی ( حدودا همین خراسان رضوی امروز ) آمده و در آن ساکن شدند . برخلاف پارت های اشکانی یا همان پرثوه ای ها که ایل های بیابانگرد بودند , اهالی قدیمی این سرزمین شهرنشین بودند . این سرزمین از همان روزگار پرثوه نام گرفت تا در دوره ی ساسانی که به خورآیان ( سرزمینی که خورشید از آنجا می آید ) دگرگونی یافت و خورآیان هم در دوره های بعد به خورآسان** و خراسان تغییر کرد .

——————————————————————————–

**گویا مصدر آییدن ( آمدن ) در انتهای دوره ی ساسانی و ابتدای دوره ی اسلامی در زبان پارسی دری به آسیدن تبدیل شده بوده  .

برای توضیحات بیشتر و کاملتر می توانید به کتاب “تاریخ مردم ایران” از مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب جلد 1 , صفحه 318  مراجعه فرمایید .

 

ارادتمند
وحید فلاحی

2010/08/24
5 دیدگاه

5 Comments »

  1. فرشاد
    5:19 ب.ظ در آگوست 25th, 2010

    آقا ایول نام وبگاه عالی انتخاب شده و با شناختی که من از شما دارم این وبگاه عالی میشه! 😉

  2. وحید فلاحی
    8:25 ق.ظ در آگوست 26th, 2010

    سلام
    سپاسگزارم . بی زحمت از کمک و همراهی دریغ نفرمایید .

  3. نغمه مرندی
    2:48 ب.ظ در آگوست 26th, 2010

    سلام. بی صبرانه منتظر مطالب بعدی هستم.

  4. علی لاهیجانی
    1:28 ق.ظ در نوامبر 28th, 2012

    بسیار عالی. اما یک نکته: در مورد فرق پارت های اشکانی و پرثوه ای ها شک دارم آنچه نوشته اید دقیق باشد.

    از نظر زبان شناسی کلمه “پارت” همان پرثوه است که چون از مسیر یونانی و بعد لاتین گذشته و دوباره وارد فارسی شده تغییر شکل داده.

    پارت‌ها یا همان پرثوه‌ها ابتدا که وارد منطقه خراسان امرووزی شدند همانطور که گفتید کوچ نشنین بودند اما به تدریج با ساکنان اصلی (که نام آنها را نمی دانیم) آمیخته شدند و به تدریج یکجا نشین شدند. موفق باشید.

  5. وحید فلاحی
    3:37 ب.ظ در نوامبر 28th, 2012

    سلام
    با سپاس از گفتار پرمهرتان , در زمینه ی پارت و پرثوه و هم ریشه بودنشان کاملا درست فرمودید . منظور من از پرثوه ای های شهر نشین , اهالی بومی پرثوه پیش از ورود پارتها بود که گویا کمی گنگ و نادرست بیان شده بود و حق با شماست .
    سپاس

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب