Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
گور امیر کبیر , شرمندگی ما و پیشنهادی برای مشایی « پرثوه

سلام

شاید شما هم با من هم رای باشید که امیرکبیر بی تردید یکی از بزرگترین نامهای تاریخ چند صد سال اخیر ماست . کیفیت به قدرت رسیدن و برکناری امیر را همه می دانند که تحریک سفیران روس و انگلیس و کینه توزی و نیرنگهای مهدعلیا مادر منفور ناصرالدین شاه باعث برکناری او شد و چندی پس از آن باز هم با دوز و کلک و نیرنگ او را کشتند . قاتلی که مامور شده بود , با همکاری فراشان همراه خود , طناب دور گردن امیر انداختند و از دو طرف آنقدر کشیدند تا او را کشتند .


پیکر امیر ابتدا در گورستان “پشت مشهد” کاشان به خاک سپرده شد و یا به روایتی در سردابه ای نگهداری شد تا رطوبتش از برود و سپس به همت ملکزاده خاتون همسر باوفای امیر به کربلا منتقل شد که گویا برای خاندان قاجار در آن زمان امری متداول بوده .

پرسشی که امروز برای ما ایرانیان مطرح است این است که این بزرگ مرد تاریخمان کجا دفن شده ؟ آیا هرگز برایمان مهم بوده که پیکر امیر را کجا به خاک سپرده اند ؟ سالانه هزاران نفر با دشواریها و خطرات گوناگون رنچ سفر به عتبات را به جان می خرند . می روند و باز می گردند و هرگز کسی از خودش نمی پرسد که امیرکبیرمان کجاست ؟

جست و جویی کردم و از حجم نوشته هایی که در این مورد پیدا شد شگفت زده شدم . طبق روال همه از روی دست هم کپی کرده بودند . چیزی که مشخص است محل دقیق گور امیر روشن نیست . تنها آبشخورِ گویا در این زمینه وبلاگ یک روحانی به نام حجت الاسلام زمانی است که در سفرنامه ی عتباتش نامی هم از گور امیر برده و گفته که گور در یک حجره در ضلع شرقی حرم امام حسین است .

“در حجره هاى اطراف صحن حرم مبارک سیدالشهدإ(ع) بسیارى از بزرگان و مراجع دینى و چهره هاى دینى ـ سیاسى مدفون گشته اند و در پناه مولاى خویش آرمیده اند.

قبر مرحوم آیت الله میرزا محمدتقى شیرازى (متوفاى ۱۳۴۰ ه .ق) در قسمت شرق صحن قرار دارد. قبر امیرکبیر (صدراعظم ناصرالدین شاه)، در مقبره اى درقسمت شرقى صحن مطهر قرار دارد. “

با یکی از نزدیکان که به عدد موهای سر من !! به کربلا سفر کرده تماس گرفتم . می گفت که اهل محل می گویند گور امیر درخیابانی کنار حرم امام حسین قرار داشته که امروز به کلی تخریب و بازسازی شده است !!

برایم بسیار جالب افسوس برانگیز بود . مانند امیرکبیر یکی داشتیم و آنهم آرامگاهش ابدا مشخص نیست و شاید به کلی از میان رفته باشد . رضـاشـاه پـهلـوی که مدعی ملی گرایی و مخالفت با قاجاریه بود در طول 20 سال حکومتش هرگز کاری در جهت پا برجا ماندن گور امیرکبیر نکرد . محمدرضاشـاه هم که داعیه ی ایرانی گری و ملی گرایی و شکوه و عزت و افتخار ایران را داشت در 37 سال سلـطنتـش هرگز کاری در این مورد نکرد .

پس از آن هم ملی گرایان و جبهه ی ملی به همین روال بی تفاوت بودند . دولت جمهوری اسلامی هم که هیچ گاه تعهدی در برابر چهره های غیر مذهبی ایران نداشته ( هر چند که امیرکبیر هم با اعدام علـی محمد بــاب می تواند یک چهره ی مذهبی هم به شمار برود )

شاید این مورد فرصت خوبی باشد برای اسفندیار رحیم مشایی و پیروانش که مدعی ایرانی گری و ملی گرایی هستند . شاید پس از آوردن منشور حقوق بشر کورش به ایران , روشن کردن محل دقیق خاکسپاری امیرکبیر و ساخت آرامگاه بتواند دومین گام بزرگ این جریان برای اثبات ایرانی گری اش باشد .**

————————————————————————————————————————————————–

** نوشتن سه خط پایانی ابدا نشان دهنده ی حمایت نگارنده از اسفندیار رحیم مشایی و پیروانش ( موسوم به جریان انحرافی ) نیست . بلکه با خود گفتم شاید دری به تخته بخورد و از این نمد کلاهی هم به ایرانیان برسد و اسطوره ی سیاسی شان پس از صد و چند سال صاحب آرامگاهی بشود .


 

6 Comments »

  1. سيد علي
    11:05 ق.ظ در سپتامبر 16th, 2011

    سلام
    با دوتا مطلب زیر به روزم:
    ارزش تفکر – دعاهای عجیب و جالب کودکانه
    منتظر حضور سبز و نظرات آبیت هستم.
    پاینده باشی

  2. عبدالله
    6:05 ب.ظ در ژانویه 26th, 2014

    به صورت پراکنده مطالبی از این وبلاگ خواندم که همگی خوب بودند جز این یک قلم.ابتدا اگر هم فرض کنیم که امیر کبیر یک قهرمان ملی بوده است همین که تاریخ از آن به خوبی یاد میکند کافی است،ساختن مقبره ان هم در یک کشور بیگانه نه به این مملکت فلاکت زده کمکی خواهد کرد نه به ان مرحوم.دوم انکه هر انسانی در طول زندگی کار های انجام داده است خوب یا بد؛ اگر بیش از حد یک شخصیت را بزرگ کنیم(انقدر بزرگ که بر خاکش مقبره بنشیند) ان شخصیت ملاک سنجش خوبی میشود مثلا همان کشتن باب که شما به عنوان نکته ی مثبت در کارنامه ی امیر کبیر از ان یاد کردید کمکی بود یه کشتار یک اقلیت مذهبی در ایران.من نمیتوانم قضاوت کنم که ان کار در ان زمان خوب بود یا بد.اما اگر از امیر کبیر بت بسازیم از این پس کشتن تمام کسانی که به مذهبی جدید گرایش پیدا میکنند یا کشتن به دلایل اعتقادی، اخلاقی جلوه خواهد کرد.

  3. وحید فلاحی
    7:24 ب.ظ در فوریه 2nd, 2014

    سلام . از احساس مسوولیت شما و ابراز دیدگاهتان درباره ی نوشته های وبلاگ سپاسگزارم . وقتی اشاره به کشتن علی محمد باب را دید مثبت من ارزیابی کردید کمی شگفت زده شدم و نوشته را دوباره خواندم . نه در هنگام نوشتن این چند خط و نه پیش و پس از آن با اعدام باب همدلی و همراهی نداشتم و همین امر اسباب شگفتی ام شد . مفهوم جمله ای که در پرانتز نوشته بودم این بود که امیرکبیر از دید شیعیان معتقد هم می تواند چهره ای مذهبی به شمار برود , همین . وگرنه من هم بر این باورم که سالم ترین جامعه , آنی است که همه در گفتن دیدگاههایشان آزاد باشند و هیچ چیز آنقدر مقدس نباشد که نشود نقدش کرد .

  4. عبدالله
    4:11 ق.ظ در فوریه 3rd, 2014

    چرا یک صفحه در فیسبوک درست نمیکنی و مطالب سایتت رو اونجا هم به اشتراک بزاری؟ اینجوری مخاطب های بیشتری بدست میاری چون راحت تر میشه صفختو به دیگرون معرفی کرد.

  5. وحید فلاحی
    12:27 ب.ظ در فوریه 5th, 2014

    صفحه ی پرثوه در فیس بوک از دو سال پیش در دسترس هست . ولی خب مدتی است که فشار بیش از حد زندگی , نا و رمق خواندن و نوشتن را از من گرفته و مدتی است که پرثوه کناری افتاده است . به امید خدا اگر روزی حال و حوصله برگشت , به حواشی پرثوه هم بیشتر رسیدگی خواهم کرد .

  6. محمد
    12:44 ب.ظ در فوریه 12th, 2016

    بنا بر روایتی جنازه ی امیرکبیر همچنان در کاشان باقی مانده و برای اینکه شاهان قاجار به قبر وی دست اندازی نکنند جنازه ای سوری به کربلا انتقال یافته است.

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب