Warning: Declaration of AVH_Walker_Category_Checklist::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.widgets.php on line 62

Warning: Declaration of AVH_Walker_CategoryDropdown::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-content/plugins/extended-categories-widget/4.2/class/avh-ec.core.php on line 876

Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /home/vehcom/domains/parsaveh.com/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 324
خاک سپاری چنگیز خان مغول « پرثوه

سلام

نام چنگیز خان مغول برای ما ایرانی ها همراه است با مفهوم خونریزی و آدم کشی و جنایات گسترده و تجاوز و چپاول و نیستی و نابودی . بیراه هم نیست , اما باید توجه داشت که چنگیز پس از دو بار کشته شدن فرستادگانش به دست خوارزمی ها ( که ترکهایی بودند از نسل خود چنگیز خان ) به مرزهای خوارزمشاهیان حمله کرد که البته تقریبا نیمی از خاک ایران امروز می شد . بیشتر قتل عامها و خونریزی های مغولان در شهرهای خوارزمی نشین بود که باشنده هایش ( اهالی , ساکنان ) همگی ترک بودند و نه ایرانی .  بعد از آن هم که دیگر کسی جلودار سپاه گرسنه و آزمند مغولها نبود . تمام ایران را گرفتند و حکومت محلی مشتی مغول تاتو سوار به امپراطوری بزرگی بدل شد که نیمی از دنیا را گرفته بود .

همین رویداد سبب شد که چنگیز برای مغولان یک خدایگان ( الاهه ) شود و پس از مرگ هم خدا انگاشته شود . پیکره های او در همه ی قبیله ها ساخته و پرستش می شد . اما آنچه که در این باره جالب تر است به خاک سپاری چنگیز است .

بزرگان مغول که که نگران بودند در سالهای بعد گور چنگیز با دست درازی و هجوم مخالفین یا دزدان روبرو شود تلاش کردند که جای گور ناشناس و پنهان بماند . به همین دلیل شمار کمی از سربازان قابل اعتماد را برای بردن جنازه ی امپراتورشان برگزیدند و در راه هر کس که این کاروان را می دید از دم تیغ می گذراندند .

اگتای پسر چنگیز خان که مسوول انجام مراسم خاک سپاری بود تمامی کسانی را که در ساخت آرامگاه دست داشتند کشت و سربازان شاهد این ماجرا را هم همین طور , تا هیچ کس از جای این گور آگاه نشود .

روایت های گوناگون شمار قربانیان این تشییع جنازه را متفاوت اعلام کرده اند . از 20 هزار تا 40 هزار نفر .

آنچه که مشخص است گروه بزرگی از مردم بی گناه کشته شدند تا گردانندگان این برنامه به چند هدف دست یابند :

نخست این که شمار زیادی قربانی انسانی تقدیم خدایان کردند تا شاه شان را میان خود بپذیرند .

دوم این که سوی حرکت گروه ناشناخته و پنهان بماند تا کسی گور خاقان مغول را نیابد .

سوم  این که با دفن شمار زیادی از همین قربانیان پیرامون گور چنگیز , یابندگان احتمالی محل گور را سر در گم کنند تا نفهمند که کدام پیکر از آن چنگیز است .

اما این موجود دو پا هر کلکی که بزند باز هم نمی تواند هم جنس خود را گول بزند . یک گروه بین المللی از باستان شناسان پس از 40 سال تلاش , سرانجام گور چنگیز را یافتند که اتاقی بود 3 در 3 متر و در ژرفای 4 متری زمین , بالای یک تپه قرار داشت . اتاق با وسایل مورد نیاز برای زندگی پس از مرگ چنگیز پر شده بود و اطرافش تعداد زیادی انسان با فواصل منظم دفن شده بودند تا جویندگان را گمراه کنند .

2010/12/30
52 دیدگاه

52 Comments »

  1. رضا
    5:49 ب.ظ در دسامبر 30th, 2010

    جالب بود ولی الهی گور به گور بشه این چنگیز
    اگه دوست داشتی یه مطلب هم از نواده آدمکش چنگیز (تیمور لنگ) بذار آقا وحید
    برقرار باشی

  2. yaz
    8:06 ب.ظ در دسامبر 30th, 2010

    تف تو گورش مرتیکه مغول 🙁

  3. حسن رحمانی
    10:55 ق.ظ در ژانویه 6th, 2011

    تف تو گور شاه ترک که مملکت را به باد داد اگر لشکر ایران را به چند بخش تقسیم نکرده بودند شکست این ملعون حتمی بود

  4. parham
    7:54 ب.ظ در ژانویه 11th, 2011

    خاک بر سر اون چوپان بی بته کنن که ایرانو مثل خیار فروخت

  5. وحید فلاحی
    10:35 ب.ظ در ژانویه 11th, 2011

    بله سلطان محمد خوارزمشاه و ندانم کاری های بیشمارش باعث فروپاشی ایران بود .

  6. داوود
    12:24 ق.ظ در ژانویه 28th, 2012

    ترک هاي عثماني داراي يک رگه عربي و يک رگه مغولي هستند در حالي که هزاره ها (افقانی ها) نژاد خالصي از مغول ها ميباشند. از نظر چهر شناسي و ژنتيک ترک هاي عثماني شباهت هاي کم و بيش با مغول ها دارند اما هزاره ها دقيقا همان ژنتيک و چهره مغول ها را درا هستند که اين اثباتي بر مغول بودن هزاره هاست اما نکته اينجاست که هزاره ها از اين حقيقت گريزانند و تلاش ميکنند با دلايل غره منطقي خود را به ديگر نژاد هاي دنيا نسبت دهند.

  7. ]چنگیز خان
    10:44 ب.ظ در می 3rd, 2012

    جمال زاده خوب میگه: ” از ماست که بر ماست” عزیزان من چنگیز هم مثل همه پادشاهان در قبال ملت خود مسءول بود . وقتی دوبار دست دوستی به طرف شما دراز کرد و شما دستش رو قطع کردید !!! انتظار داشتید بشینه و زانوی غم بغل بگیره؟ اون وقت می تونست تو روی خونواده یا مردمش نگاه کنه ؟ نه غیرت هیچ مردی چنین اجازه ای به او نمیدهد که به او تو هین کند. پس اگر شما هم بودید چنین می کردید .و اینکه هزاره ها مغول باشند یا نباشند به شما چه ربطی داره؟ هر نژادی از این گل کاریها کرده در طول تاریخ مثل هیتلر که هم نام نژاد اریا رو بدکرد هم اون همه ادمو کشت.
    و یه توسیه به نظر دهندگان عزیز : علاو ه کتاب تاریخ دبرستان مدرسه چند کتا ب تاریخ دیگه هم بخونید که شاید از اون همه خنایت نادرشاه افشار هم مطلع بشید.”همونطور که همه می دونیم کتابهای تاریخ مدرسه کاملا جانب دارانه است. نه حقیقت.”

  8. vahid
    10:16 ق.ظ در سپتامبر 26th, 2012

    چنگیز خان واقعا مرد بزرگی بود
    دوستان برید یکم مطالعه کنید به جای …
    با شمام
    آقا رضا
    حسن رحمانی
    و …

  9. هزاره مغول
    10:14 ب.ظ در اکتبر 16th, 2012

    چنگیز بزرک مرد تاریخ است که با کشتن چند تا بزغاله مغرور امپراطوری وتمدن هزار ساله را بنیان نهاد وبشترین خدمت را به بشریت نمود بسوزد دشمنان کورش که از حقارت وسر خورده گی تاریخ را جانبدارانه نوشتند

  10. هیلیا
    7:20 ب.ظ در دسامبر 12th, 2012

    مغزتونو بکار بندازید.

  11. ترک
    11:02 ب.ظ در دسامبر 16th, 2012

    من شما فارسهای افغانی زبان را که هم مرز و هم زبان با افغانها هستید نکوهش نمیکنم ولی ترکها همیشه آقا بالا سر شما هستند و اینرا گوشزد بکنم اگر من جای چنگیز بودم که به نا کسی دست دوستی دراز بکنم (در عین فدرت) و همچی جوابی را پس یافت بکنم …………….

  12. وحید فلاحی
    9:27 ب.ظ در دسامبر 17th, 2012

    کمال ترکی عزیز , سلطان محمد خوارزم شاه که به قول شما دست دوستی دراز شده ی چنگیز خان را رد کرد ترک بود و از هم نژادان خود چنگیز خان . خوارزم شاهیان نه تنها ایرانی نبودند , بلکه خودشان هم چنین ادعایی نداشتند مردم هم آنان را غریبه های متجاوز می دانستند و یکی از دلایل پشتیبانی نکردن مردم ایران از ایشان همین امر بود . عمده ی قتل عامهای چنگیز و پسرانش هم در شهرهای سرزمین خوارزم بود .

  13. هستی
    1:19 ب.ظ در دسامبر 21st, 2012

    گاهی بهتره به جای اینکه خیلی راحت در مورد شخصیت های بزرگ اظهاره نظر کنیم در موردشون کمی اطلاعات جمع کنیم.تمام دنیا چنگیز رو یه اسطوره میدونه من ادعایی ندارم که چیزه زیادی ازش میدونم اما به خودم اجازه نمیدم به کسی که تونست شرق و غرب رو یکپارچه کنه بگم وحشی!

  14. وحید فلاحی
    10:02 ب.ظ در دسامبر 24th, 2012

    هستی خانم گرامی , هر شخص توانمندی را نمی توان ستایش کرد . هویت و جایگاه هر انسانی در ارتباط با جامعه نمود و واقعیت پیدا می کند . یک نابغه که اسباب مرگ و بی خانمانی و نابودی میلیونها نفر انسان بی گناه می شود را نمی توان با الفاظ ستایشگرانه بالا برد و تجاوز به کشورهای دیگر و به خاک و خون کشیدن مردمشان را یکپارچه کردن شرق و غرب نامید . اصولا دلیلی وجود ندارد که شرق و غرب یکپارچه شوند . با استدلال شما کالیگولا , نرون , هیتلر , پل پوت و بسیاری خونخواران دیگر را باید ستود .

  15. سما
    1:52 ق.ظ در ژانویه 1st, 2013

    سلام .دوستان واقعا براي كساني كه از چنگيز دفاع ميكنن افسوس ميخورم چون بايد به انسانيت آدم ها باليد نه خونخواريشون.كسي مثل چنگيز كه در تمام دنيا به وحشي گري شهره است را نبايد ستايش كرد
    كسي كه ميتوان باافتخار نامش رابرد كسي است مثل كوروش بزرگ كه در تمام دنيا به عدالت شهره است. درود براو

  16. چنگیز
    6:37 ب.ظ در ژانویه 30th, 2013

    سلام به همه
    یک مطلب میگویم و آن این است که آیا میشود یک نفر بیابانگرد باشد وحشی باشد خونریز باشد به قول بعضی از دوستان بویی از تمدن نداشته باشد بیاید و کل دنیا را بگیرد. هدایت لشکری که این فتوحات را انجام داده است زکاوت و درایت میخواهد که چنگیز خان داشت. قوم و لشکریان او هم این توانایی را داشتند که در این سیستم و قانون ، دستورات چنگیز خان را اجرا کردند. لازم است که دوستان توجه کنند که این لشکر انبو زمانی توانست مدیریت شود و دنیا را فتح کند که هیچ امکانات امروزی را نداشتند .حالا بگویید مغولها بیابانگرد بودند و ما شهر نشین بودیم ….ما منظور شما(فارسها) آری ما افتخار میکنیم که مغولها عمو زادگان ما هستند(ترکها) در ضمن مغولها در حمله به ایران اکثریت کشتارهایی که انجام دادند مربوط به هم خونهایشان نبود این یک مطلب ، مطلب بهد در باره حمله به شهرهها بود که در آن زمان مناطق فارس نشین فعلی ایران کویر بود و شهر مهمی نبود که مغولها بخواهند آن را فتح کنند.به این دلیل به شهرههای شمالی حمله کردند اینو گفتم که سرنخی به اونهایی بدم که تاریخ را از پشت ویترین کتابخانه ها میبینند لازم است مطالعه بیشتری داشته باشند….

  17. وحید فلاحی
    9:04 ب.ظ در ژانویه 31st, 2013

    سلام . کمی دور از ذهن است که یک فرد ایرانی به خاطر پیروی از جریان مطلقا سیاسی و من در آوردی اختلاف قومی , بین خودش و چنگیز خان مغول ارتباط نزدیکتری ببیند تا دیگر هم میهنانش . این که فرموده بودید مگر می شود که فردی … , بله می شود , بی سواد و خونریز بودن چنگیز خان هیچ منافاتی با هوشمند و زیرک بودن او نداشته و ندارد . بی سوادهای زیادی در تاریخ داشته ایم که کارهای بزرگی کرده اند , یکی همین رضا شاه خودمان .
    این که شهرهای ایران کلا کویر بودند و ارزشی نداشتند هم ادعای شماست . گواهی تاریخ چیز دیگری می گوید . مگر عثمانی ها دهها سال برای تصرف همین تبریز خودشان را به آب و آتش نزدند ؟
    در باب نگاه از پشت ویترین کتابخانه !!! هم باید عرض کنم که ما برای شناخت تاریخ مگر مرجعی غیر از کتاب هم داریم ؟ شاید تعصب قومی و قبیله ای مرجع برخی از عزیزان هم میهن باشد , ولی گمان نمی کنم مرجع مناسبی به حساب بیاید .

  18. صفورا
    1:21 ب.ظ در فوریه 1st, 2013

    خیلی جالبه که میبینم اینجا از هوش سرشار چنگیز ومدیریتش ستایش میشه و ی عده سینه چاکش هستند – جالبه –
    هوش و مدیریت چیزای خوبی هستند ولی بدون اخلاق و انسانیت میشن چنگیزخان مغول –
    اونایی که ازش دفاع میکنید باید بدونین شیطان هم بسیار بسیار زیرک هست
    و البته کمی هم از جنایت هایی بخونید که در سایه فرماندهی چنگیز اتفاق افتاده و مسئولیتش دقیقا با چنگیزه
    اصلا فکر کنید آدمی با ذکاوت و هوش چنگیز داره خونتون رو رو سرتون خراب مبکنه تا حال میلیون ها انسان رو درک کنید که چی کشیدند

  19. حسين
    11:20 ق.ظ در فوریه 7th, 2013

    چنگيز ، درست كه بيابانگرد وحشي بود ، اما از كياست و سياست به بهره نبود ، بخصوص در اجراي تصميماتش مصصم بود و براي حمله به ايران فرهاندهاني لايق مثل جبه نويان و سبتاي بهادر و ايلچيكداي نويان فاتح معروف هرات را داشت ، ولي سلطان محمد بجز تيمور ملك با سپاه ناچيز و پسرش سلطان جلال الدين با دشمنان بسيار چي ديگر داشت .
    البته بحث در اين مورد زياد است ، زياد اين حادثه هولناك را نمي توان قوميتي يا مليتي كرد و البته انهائيكه (از سپاه ايران ) خود را هم نژاد مغولان مي دانستند (سپاه سمرقند ) خود اولين قربانيان اشغال بودند .

  20. احسان
    12:42 ب.ظ در فوریه 9th, 2013

    دوستان کشتن صدهاهزاربلکه میلیون هانفر بدتر از نابودی فرهنگ ونشرخرافات نیست
    رهاکنید قصه چنگیزمغول رو
    بعضی او را دشنام می دهند وبعضی از وی بت ساخته اند
    من معتقدم هرچی بود ظاهر وباطنش یکی بود.همونی بود که نشون می داد
    اهل تزویر و ریا نبود
    برید ببینید بلایی که … صفویه منحوس سر فرهنگ ایرانی ودین اسلام اوردند چقدرعظیم تر ازکشتار امثال چنگیز و هیتلره
    قتل عام عمومی زن ومردوپیروجوان یک شهر(ارتار قزاقستان)در 1400 میلادی بدتره یا زیارت یه مشت سنگ وچوب به اسم امام زاده و بلندکردن علامت اهنی وقمه زنی و دو ماه رنگ مشکی پوشیدن و…در سال 2014میلادی وعصری که بشرمشغول فراهم کردن مقدمات زندگی درمریخه؟؟؟!!!
    بخدا قسم خرهایی که الان درمحدوده جغرافیایی ایران زندگی میکنند بیشترلایق انزجارند تا چنگیزمغول وتیمورلنگ و هیتلر..
    من خودم هروقت اسم این 3 شخص می یاد میگم خدابیامرزدشون وازشون درگذره
    ولی هروقت اسم یکی ازپادشاهان سلسله منحوس … ( صفویه ) میاد یاد شعرمرحوم میرزاده عشقی می افتم که(هم به روح پدر و هم پسرش باید رید)
    موفق باشیددوستان

  21. حسين
    9:32 ق.ظ در فوریه 14th, 2013

    حالت خوب نيست ، آقا احسان ، چرند و پرند زياد مي گي ، به يك روانشناس مراجعه كن ، براي سلامتيت لازمه ، صفويه اگه نبود ، عثماني ايران را قورت داده بود ، و اطرافيان جنابعالي الان سر از ميكده هاي بلغار و تركيه سردر مياوردند . درضمن آن شهر اسمش اترار نه ارتار . تاريخ را خوب ياد بگير بعد اگه وطنت ايران بود اظهار نظر بكن .

  22. داود
    3:31 ق.ظ در مارس 11th, 2013

    اگه همه بشینیم کمی فکر کنیم در میابیم که ما انسان هستیم. پس این انسان چه تفاوتی با حیوان دارد؟ این انسان تا چه زمانی میخواهد به نادانی و جاهلیت خود ادامه دهد؟ این انسان تا چه زمانی میخواهد به قدرت و حکومت داری خود ادامه دهد؟ این انسان تا چه زمانی ما رسیدن به منافع خود جان عده ای از افراد بیگناه که مشغول زندگی روزمره خود هستند را بگیرد؟ بخدا قسم ما انسان نیستیم همان حیوانی هستیم که اسم انسانیت را یدک میکشیم.

  23. aydin
    2:27 ب.ظ در مارس 27th, 2013

    واااااای خدای من-خدایی مثل چنگیز تا حالا به دنیا نیومده ونخواهد اومد-به قول خودمون دیگه اخررررشه-من از قبل حکومت چنگیزو دوس داشتم ولی این مطالب رو که خوندم بد جوری بهش ایمان اوردم—–این فارسها هم بیچاره ها حق دارن از دست ما تورکها شاکی باشن اخه هر چی بلا رو زمینه به سرشون اوردیم–خدا خودشم از خلق این تورکها در عجبه

  24. ناصر
    6:01 ب.ظ در مارس 28th, 2013

    نام چنگیز همیشه با خونریزی و قتل عام گسترده ایرانیان همراه بوده و اخیرا در اولانباتور مغولستان یک مجسمه 250 تنی به ارتفاع 20 متر برای یاد بودش ساختن!!!
    واقعا که باعث تاسفه که کوروش بزرگ رو ایرانیان حدود 2500 سال قبل داشتند با اون سابقه درخشان و اهمیتی بهش نمیدیم و این جنایتکار تاریخ رو با کمال وقاحت براش بنای یادبود هم میسازند.!!!

  25. ناصر
    6:09 ب.ظ در مارس 28th, 2013

    آقای احسان بدونند که درد ما ایرانیان اینه که همیشه خدا اهل سفسته و مغلته هستیم !!!آقای محترم چنگیز به گفته تاریخ نگاران حدود 20 میلیون نفر و نیمی از ایرانیان رو کشتو قتل عام کرده حالا واسه خودتون فلسفه میبافید.
    سلسه صفویه یکی از قدرتمندترین حکومتهای ایرانی بوده و این خرافات مربوط به زمان صفیویه نبوده و نیست کما اینکه قمه زنی رو مغولان که به آیین یاسا بودن و یکی از مراسم هاشون بوده به ایران اوردند.
    خوبه برید تاریخ رو با دقت بخونید

  26. احسان
    1:29 ق.ظ در مارس 31st, 2013

    تمام دنیا اون فرد رو به عنوان جنایتکار می شناسند لعنت بر چنگیز و اجدادش.

  27. وحید فلاحی
    8:03 ب.ظ در آوریل 13th, 2013

    سلام . توجه به خونریزی ها و قتل عامهای یک فرد صاحب قدرت , غرض ورزی نیست . دو و نیم قرن پیش قاجاریه در ایران حکومت می کرده اند و کورش مربوط به 2550 سال پیش است . از سوی دیگر صرف تندیس یا سردیس داشتن یا نداشتن یک چهره ی تاریخی ملاک چندان مناسبی برای داوری در باب او نیست . چون مجسمه ها باید با خواست و تایید نظامهای سیاسی ساخته و برپا شوند و نظامهای سیاسی هماره سنگ منافعشان را به سینه می زنند , نه حقایق تاریخی را . به عنوان مثال هرگز نمی توان تصور داشت که در جمهوری اسلامی تندیس دکتر محمد مصدق برپا شود . آیا می شود در بزرگی و خدمات وی تردید کرد ؟

  28. ناشناس
    7:30 ب.ظ در می 21st, 2013

    آقای احسان. آقای نسبتا مجترم. در گوشه ایی از ایران طایفه بسیار بزرگی زندگی میکنند که از نژاد این شخص هستند، و سالهاست که نژاد خودشان را حفظ کرده اند، ولی خود را نیز یک ایرانی میدانند، شما که در آن دودان نبوده اید که اصل ماجرا را بدانید و به قولی تاریخ را قوم فاتح مینویسد و الان تعصبتان نسبت به خاک ایران قابل تقدیر است ولی انصافتان کجا رفته که به همنوع خود لعنت میفرستید؟ به فرض که همه شنیده ها درست گناه اجداد این شخص چیست که تیر اهانت را به سویشان پرتاب میکنید؟

  29. محمود
    10:07 ب.ظ در ژوئن 8th, 2013

    من ازنوادگان چنگیزخان هستم.ازفرزندان جغتای پسردوم چنگیزوهمسراولش بورته فوجین.چنگیزفرزندمغولستان آنزمان بودکه خشونت.سخت کشی امری عادی وطبیعی محسوب میشد.امابرای من جای بسی تعجب است که ترکان بی هویت … خودشان رابه چنگیزخان ومغولان می چسبانند.من نمیدانم ترکان ترسوی بی رگ برچه اساسی نام مغولان رابردهان … می آورند.نه زبان مغولی شباهتی به ترکی داردونه خلق وخوی سلحشورانه مغولی به ترکان … و… ترسومیخورد.زمانیکه جدمن به نواحی ترکستان وآسیای میانه رسیدهزاران هزارنفرازترکان طوایف مرکیت.باشقورد.نایمان.قانقالی.قبچاقی وخوارزمی راقتل عام نمودوزنانشان رابه بردگی گرفت.به طوریکه باقی طوایف ترک وترکمان همچون قویونلوها.خلجی ها.عثمانلوها اوشارهاو…به نواحی آناتولی متواری شدند.ترکهای بی هویت همیشه خودرابه این وآن می بندند

  30. ترک
    10:57 ب.ظ در ژوئن 11th, 2013

    برو بابا اقا محمود خواب دیدی خیر باشه یک راست رفتی خودتو به کمر چنگیز چسبوندی . برو تاریخو مطالعه کن بعد بگو کی به کیه و از خودت شجره نامه و … در بیار و بگو کدام قوم به کدام قوم شبیه

  31. آرسین
    3:46 ق.ظ در جولای 22nd, 2013

    همه شمایی که این قدر علاقه مند به تاریخ و هویت ملتتونید یه سر به وبلاگ انوش راوید بزنید.تو گوگل سرچ کنید جنبش دروغ های تاریخ-حمله مغول به ایران دروغی دیگر در تاریخ.
    اصلا چنین حمله ای وجود نداشته تمام این داستان ها نوشته غرب های ترسوست تا بگن ایرانی ها آدم های بزدل و ترسویی بودن که یه غوم وحشی اونارو به خاک و خون کشید اونم چی ایرانیایی که از اون اول تاریخ به دلاوری معروف بودند.پاینده باشید.

  32. پریناز جاهدی
    12:36 ب.ظ در فوریه 6th, 2014

    چنگیز خان موجود دوپا نبود ، بلکه یک انسان بود ، یک انسان بزرگ!
    بهتره با تکیه بر آگاهی های اندک درمورد بزرگان تاریخ قضاوت نکرد ، بگذریم از اینکه حمله ی چنگیز خان مقصر اصلیش سلطان محمد خوارزمشاه بود ، نکته ی مهم تاریخ مغول اینه که چنگیزخان با حمله ش جان خیلی از ماهارو نجات داد درحالی که جان کسانی را هم گرفت !
    اگر چنگیزخان حمله نمی کرد ، و حکومت مغول ایلخانان تشکیل نمی شد ، دانشمندان و شعرا و وزیران عالم هرگز به حکومت رسیدگی نمی کردند و حکومت زیر دست ترک ها باقی می موند و البته این که هرکس که در ایران شیعه هست ، اکنون یا نسلش منقرض شده بود یا نمی توانست بگوید که شیعه هست ، چرا که در زمان همین مغول ها بود که رسم شیعه کشی ممنوع شد و شیعه برای اولین بار در زمان سلطان محمد خدابنده ( اولجایتو ) مذهب رسمی میشه که بعضی ها به اشتباه فکر می کنند مذهب شیعه برای اولین بار در زمان صفوی رسمی می شود !
    در کل خود چنگیزخان مردی بسیار قدرتمند ، دانا و سیاستمدار بود ، و اگه نبود ملتش رو به اوج شکوه و قدرت نمی رسوند !
    بزرگی این مرد رو نمی شه در همین چند خط خلاصه کرد ، اگه کسی می خواد که درموردش جایی نظر بده ، بهتره اول آگاهی ازش کسب کنه ، نه از یک منبع ، بلکه از چندین منبع !

  33. نوه تیموچین بزرک
    6:34 ب.ظ در فوریه 7th, 2014

    من یکی از مغول ها هستم و به سمع اون عده از دوستانی که در رابطه با پدر بزرگ من بد گویی میکنند باید برسونم که خودشونا بذارن جای چنگیز خان و پند نفر از خانوادشونا بفرستند خونه همسایه تا باهاشون دوستی کنند و همسایه عزیز بگیره با کمال احترام همه اونها را سر ببره دوباره بفرستید دوباره سر ببره و شما هم میشینید و کارت صد آفرین میفرستید و میگید دستت درد نکنه از اینکه برادران منا کشتید و بهشون جایزه میدید و اینم یادتون نره که نسل ایرانیا اکثراً با مغول ها آمیخنه است

  34. علی
    9:34 ب.ظ در مارس 8th, 2014

    به هر حال چنگیزم آدم بزرگی بوده همین شما اگه به قدرتی مثل اون برسین بعید نیست دست به همچین جنایاتی بزنیم هندوستانم دلش از دست نادرشاه افشار خونه مثل ما که چنگیز خون خار می دونیم اونا هم نادرو خون خار می دونن این جور کارا اون زمانا تعجبی نداشت ولی خوب چنگیزم خوب موقعی تو اوج بوده

  35. تــــــــــرك رگــــــــدار
    9:50 ق.ظ در مارس 14th, 2014

    من به عنوان يك تــــــرك از مغول ها بيزارم چون مغول ها پـــيــش از حمله به ايران نخست به چين حمله كردند و چيني ها رو قتل عام كردند دوم اين كه مغولها پس از حمله به چين به تركستان حمله كردند و به زنان و دختران بي گناه ترك تجاوز كردند سوم اين كه كشته شدن بازرگانان مغولي توسط حاكمان آن زمان ايران كه موجب هجوم مغول ها به كشور ايران شد بهانه اي بيش نبود يعني اگر حاكمان خوارزمشاهي بازرگانان و فرستاده هاي مغولي را هم نمي كشتند مغول ها به بهانه اي ديگر به ايران حمله مي كردند ( چون قصد حمله به کشورايران را داشتند همچنان كه پـــيـــشــتر به چين و تركستان حمله كرده بوده اند ) چهارم اين كه من تا به حال نديدم كسي به ترک ها بگويد ترک با غیرت : اين خود ترك ها هستند كه عنوان ميكنند و به شدت تبليغ ميكنند : ترك ها غيورند و ترك با غيرت و . . . اگر ترك غيرت دارد و منطقي است ( البته من ميدانيم كه هيچگاه تابه حال چنين نبوده و با ادامه ي رفتار هاي ضد ايراني ترك ها ، ترك ها هيچگاه منطقي و با غيرت نخواهند بود ) برادر و خواهر گرامي ترك ! مغول ها پيش از حمله به ايران به ناموس ترك ها تجاوز كردده اند و ترك ها را بي رگ كرده اند ، باز شما ها از مغول ها جانبداري ميكنيد !!!!! باری علت اصلي حمله ي مغول ها به کشورايران زنان و دختران قبله های ترك ها بوده اند نه کشته شدن بازرگانان و فرستاده های مغولی . بنابراين اگر مسلمانان و فارسها يك چندان از مغولها بايد بيزار باشند ترك ها دو چندان بايد از مغولها بيزار باشند چون هم در تركستان ترك ها را تجاوز كرده و هم در ايران به قبيله هاي ترك حاكم تجاوز كرده اند .

  36. یولدان کچن
    1:13 ق.ظ در آوریل 18th, 2014

    آخه شما چرا تو کار ترکها سرک می کشید
    چین گیز:یعنی فاتح چین
    تموچین:تیمورچی:دمیر چی(آهنگر)
    به راحتی تو ترکی معنی میده
    کی گفته حکومت مغول بوده ,تفکر هم خوب چیزیه, حتی یک اثر هم نمونده که بزبان مغولی باشه و همش به رسم الخط اویغوری و زبان ترکی هست
    این چرندیات رو هم ولش کنید که چنگیز اومد و قتل عام کرد آیه صریح قرآن می فرماید الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم
    اگه حکومت چنگیز خان ظالم بود هیچ وقت دووم نمی آورد
    شما فارس های افغان که همیشه تو دربار ترک ها دلغک و نهایتا شاعر … بودید اصلا صلاحیت حرف زدن در مورد ترکها رو ندارید با اون کوروش خیالیتون که اون رو هم انگلیس واستون درست کرده تو ایران هم زیاد موندین و باید دوباره برگردن به افغانستان

  37. بهی
    10:34 ق.ظ در نوامبر 2nd, 2014

    انشاءالله خداوند بر توفیقات عذابش بیفزاید جزء معصوم نبوده که یه آدم بی دین بوده که رنگی از خدا در زندگیش نبوده گفته میشود که از سرها مناره درست کرده بود در ایران خداوند از خاندانش نگذرد .

  38. ایرانی
    12:05 ق.ظ در آوریل 26th, 2015

    اگر چنگیز خان ملعون است کوروش هم ملعون است مگر همین کوروش نیود که با هزار دوز و کلک حکومت را از مادها گرفت مگر کوروش نبود مردم نینوا را قتل عام کردمگر همی کوروش نبود که به بهانه رد درخواست ازدواج به ترکستان حمله کرد و با به کشتن دادن سربازان زیادی در نهایت سر خودش هم بریده شد تنهاملتی که کوروش قتل عام نکرد یهودیان بودند مجسمه چنگیز خان سال 2012 در لندن نصب شد مردم الان عدالت و ذکاوت او را می ستایند او کسی بود که تمام دین ها زبانها و نحوه پوشش را ازاد کرد برده داری را بر انداخت و به زنان حقوقی برابر با مردان قائل شد

  39. وحید فلاحی
    2:09 ب.ظ در آوریل 29th, 2015

    سلام . شما نام خود را ایرانی ثبت کرده اید و گفتارتان رنگ و بوی دیگری دارد . دوست ندارم در برابر دیدگاههای خوانندگان گرامی وبلاگ موضع گیری کنم , ولی باید عرض کنم خیر کورش دوز و کلکی در برانداختن حکومت مادها به خرج نداد . مردانه جنگید و به دلیل نارضایتی ژرفی که نسبت به پادشاه وقت ماد ( آزی دهاک ) وجود داشت بخشی از سپاه او به کورش پیوستند . قتل عام مردم نینوا را هم کاش بتوانید مستند کنید . چون افتخار کورش و دلیل اصلی ساختن لوح گلی او این بود که بدون خونریزی و خشونت بابل را گشوده ( نینوا در آن زمان بخشی از حکومت بابل بود ) جنگ با ماساژت ها ( که شما جانبدارانه ترکستان نام گذاری کردیدش ) هم به دلیل تهاجم سنتی و همیشگی آنها به خراسان بود و کورش بیشتر برای دفاع و یکسره کردن کار به این سفر جنگی رفت .
    هم میهن عزیز من با کورش پرستی و تعصبات کور مخالفم , ولی گفتن سخنهای بی منطق و بی پایه و اساس و ساختن تاریخهای خیالی برای به کرسی نشاندن میل خودمان دردی از دردهای بی شمار جامعه ی امروز ما درمان نمی کند . پیروز باشید .

  40. کامران
    1:16 ب.ظ در ژوئن 29th, 2015

    این ترکها هرکی ایرانیارو کشته بهش افتخار میکنند.ماساژت ها نه تنها ترک نبودند بلکه سکایی آریایی بودند ولی وحشی زندگی میکردند.اصلا در زبان ترکی حرف ژ وجود نداره همون کسی که به شما درباره ماساژت ها گفته همون آدم هم گفته از قبایل ایرانی آرییایی در آن زمن ترک و مغول بالای کشور چین بودند تحت حکومت اسکیت ها یا سکاهای شرقی که آریایی بودند همانی که ما میگوییم تورانیان.در کتاب شاهنامه یکی دو بار توران و ترک رو با هم پیوند داده ولی در زمان فردوسی ترکها در زمینهای توران به صورت چادر نشین زندگی میکردند.خود ترک یعنی خورده تورانی یا تورانیان کوچک چون در سرزمین شمال چین زندگی میکردند.

  41. soheil
    1:25 ب.ظ در ژوئن 29th, 2015

    نخستین ترکها هم سامانیان به عنوان برده وارد آسیای میانه کردند همون باعث شد بسیاری از سرزمینهای ایرانی ترک شوند و با ترکها مخلوط شوند مانند ترکمنسان و غیره… از ماست که بر ماست.حالا همون ترکها به مرور زمان شوع به ترک کردن زبانها مردم خاور میانه کردند مثل آذری های.شما آذری ها وقتی به افغانستانیها اشاره میکنید دارید آیینه خودتونو میبینید چون شما هم مثل اونا دو رگه ایرانی و ترک هستید.یک جورایی …

  42. علی
    10:43 ق.ظ در آگوست 8th, 2015

    دوستان خودتونو اذیت نکنید .بنظر من تاریخ بر پایه نظرات شخصی تاریخ نگاران شایدم به دستورحاکمان وقت اون زمان نگارش میشده .ما نهایتن میتونیم در مورد تاریخ 300.400سال پیش بحث و تحقیق ولی باور کنید برای این که بگیم تاریخ قبل اون اونجور که تو کتابا نوشته هست یا نیست یکم سخته باورش.تاریخ خیالی رو بیخیال بشید ما الان چی هستیم و کجا قرار داریم.ما به کوروش و داستانهای خیالی که برامون ساختن دل خوشیم .ناصر پور پیرا چند سال پیش ثابت کرد که تاریخی که در مورد کوروش واسه ما ساختن دروغه و نسل کشی که کردن به نام پوریم وواسمون تاریخ سازی کردن و اشکار کرد ولی خیلیا نخواستن قبولش کنن حتی باعث شدن از ایران فرار کنه ولی بعضیا فیلمها و تحقیقاتی کرده بودن و قبول کردن و انقد سرخورده شده بودن تصمیم به زیر اب بردن تخت جمشید گرفتن.اره عزیزای من اگه میخواید از کسی ناراحت باشین از خودتون و پدرانتون ناراحت باشید که داریم بجای ساختن تاریخ خوب واسه فردای فرزندانمون در مورد تاریخ غیر حقیقی شایدم ساختگی دیروز به هم توهین میکنیم.بعضیا همچین از اعتقاداتشون دفاع میکنن که انگار خودشون با چشمای خودشون دیدن که چه کسی خوب بوده چه کسی بد.اعتقادات هر چقدم که بد باشه به ادما صدمه نمیزنه ولی تعصبات هر جورش حقوق دیگران و انسانیت و زیر سوال میبره…

  43. وحید فلاحی
    6:32 ب.ظ در سپتامبر 4th, 2015

    جناب علی خان ,
    شما از احتمال دروغ بودن تاریخ گلایه می کنید و باز خودتان آرزوی ساختن !!!! تاریخ خوب برای فرزندانمان را می کنید ؟ ناصر پور پیرار تا آنجایی که من می دانم هیچ چیزی را ثابت نکرد . فقط بر خلاف همه ی آنچه که اساتید بزرگ تاریخ ( که بیشترشان اروپایی بودند نه شرقی متعصب ) در رابطه با تاریخ هخامنشی نگاشته بودند فرضیه هایی را مطرح کرد و بدون آنکه حتی یکی از دعوتهای به مناظره بپذیرد کنار کشید . از این دست باستان شناسان خود خوانده جهان زیاد به خود دیده . نمونه اش همان شیادی که فسیل !!! کشتی نوح را در کوههای آرارات کشف کرده بود و پس از انباشتن جیبش ناپدید شد .

  44. رود
    4:11 ب.ظ در آگوست 31st, 2015

    پان ترک ها از بس بی ریشه ان خودشون و چسبوندن به مغول ، جالبه عاشق مغولن در صورتی که مغول یا همان مونگول به ترک خوارزمشاهی حمله کرد!!!! پان ترک ها دارن تو ایران زندگی میکنن اما عاشق مغولن! یک مشت سیب زمینی! و بی بته ، که از تمام تاریخ ایران متنفره و از تمام اقوام ایران متنفره بعد عاشق خارجی یه!!!! احمد کسروی آذری با اصالت تبریز جوابتون رو داده .

  45. امیر
    6:06 ب.ظ در اکتبر 15th, 2015

    فقط میخاستم بگم چنگیزخان یه دوره تونست مغولستانو به عصر طلایی برسونه درمقایسه با کشورای دیگه هیچی نیست مثال تو ایران چه دوره های با افتخاری داشتیم یا دولت چین و روسیه و کل آسیای صغیر که مغولا حمله کردن کلاهم مغولا هیچی نیستن الانم 2میلیون جمعیت دارن 😐

  46. شاهد
    2:26 ق.ظ در نوامبر 21st, 2015

    همه نژاد ها واقوام ایرانی که چند نسل در این سرزمین(ایران) زندگی کردند قابل احترام و ایرانی محصوب میشوند چه فارس،ترک،کرد،لر،بلوچ،آذری وغیره محکوم بودن اعمال خونخواران تاریخ:چنگیز،تیمور،نرون،آتیلا،هیتلر،نادر،اقامحمد خان،رضاخان پلید ( !!!!! )از هر نژادی که باشند نسل های بعد ازخود رازیر سوال نمی برند گناه هر شخصی گردن خودش هست و از هر قومی شاه ودلاور نیک وجوانمرد بوده چون اریوبرزن،کورش،انوشیروان،کریم خان لرو پسرش لطفعلی خان،وغیره که موجب افتخار ولی اعمال بد ما از هر نژادی باشیم تطهیر نمی کند واز ظالمان خونخواری چون چنگیز و اقامحمد خان وغیره به بهانه هم نژاد بودن دفاع کردن با آن کشتار وبیرحمی که حتی به کودکان وزنان بینوا همچون داعش امروزی رحم نمیکردند گناه بزرگی است وشریک شدن در همه جنایاتی است که انجام داده اند . پس باید ازخدا ومجازاتش ترسید ونژاد پرستی ودفاع از ظالمین را رها کرد وحداقل اگر اون روزها زنده نبودید تا از همکیشان وفرهنگ وتمدن خود در برابر این نامردان بی صفت دفاع کنید لااقل از ظلم و بی صفتی این ظالمان خونخوار دفاع نکنید وبا فرستادن لعنت برآنها وبا فریادی ازدرون که مغز استخوان رابسوزاند آتش خشم ونفرت خود راخاموش کنید مگر ایرانی ومسلمان نیستید مگر غیرت ندارید که از اینها دفاع وخود رابه اینها منصوب میکنید واین ننگ را به جان می خرید این هوش وزکاوت ودلاوری را که میگویید کورش و کریم خان و خیلی های دیگر هم داشتند واینها چه کردند اون بی صفت های حیوان صفت چه کردند که به زنان خوارزم و خراسان تجاوز وبچه را به بردگی گرفتند و دختر بچه ها را جلوی پدر ومادرشون گردن میزدند ایا این مردی ودلاوری است چطور اینها را باکورش و اریوبرزن وغیره قیاس میکنید کمی به خود بیایید اگر مردید وایرانی هستید خداوند همه این ظالمین خونخوار را لعنت وعداب ابدی نصیب فرماید

  47. وحید فلاحی
    11:31 ب.ظ در دسامبر 2nd, 2015

    نشاندن رضا شاه در کنار آتیلا و نرون و هیتلر و چنگیر چه منطقی دارد ؟؟

  48. کیان
    9:50 ب.ظ در آوریل 20th, 2016

    جواب تمامی توهمات و متعصبات کثیف و نژاد پرستانه این مطلب در اینجاست. دین ندارید حداقل ازادمرد باشید.کمی خجالت بکشید از اینهمه دروغ گویی.هر روز شاهد سخنان پند اموز جدید کوروش هستیم.خجالت بکشید.

    http:// qizilyurt .blogfa. com/post-115.aspx

  49. یونس
    9:30 ب.ظ در آگوست 1st, 2016

    بله برادران هموطن من ب عنوان یک کردایرانی مسلمان میگم هرکس جای چنگیز بود انتقام این توهین هارو میگرفت حقش بود خوارزمشاه فقط این وسط ی عده آدم بیگناه از دوطرف کشته شدن ک فکرکنم گردن خوارزمشاس

  50. DAVIDpoozideh
    1:24 ب.ظ در آگوست 3rd, 2016

    به نظر بنده متني كه شما در باره ي چنگيز خان مغول اراعه داديد
    با پيام هاي ساده و قابل توصيف بود
    وهمان تور كه گفتيد … ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻤﻮﭼﯿﻦ
    ﺯﺍﺩﺭﻭﺯ ۱۱۵۵ / ۱۱۶۲ ﻡ
    ﺯﺍﺩﮔﺎﻩ ﻫﻨﺘﯽ ﻣﻐﻮﻟﺴﺘﺎﻥ
    ﻣﺮﮒ ۱۲۲۷ ﻣﯿﻼﺩﯼ
    ﻣﺤﻞ ﻣﺮﮒ ﻗﻨﮕﺸﻮﯼ ﺷﯿﺎﻥ
    ﻫﻤﺴﺮ ﺑﻮﺭﺗﻪ ﻓﻮﺟﯿﻦ
    ﮐﻨﺠﺎﺧﺎﺗﻮﻥ
    ﭼﻨﮕﯿﺰ ﺧﺎﻥ ﻣﻐﻮﻝ ‏( ۱۱۵۵ ، ۱۱۶۲ ، ﯾﺎ ۱۱۶۷ ﺗﺎ ۱۸ ﺍﻭﺕ ۱۲۲۷ ﻣﯿﻼﺩﯼ ‏) ، ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﻤﻮﭼﯿﻦ ، ﺧﺎﻥ ﻣﻐﻮﻝ ﻭ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺟﻨﮕﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻗﺒﺎﯾﻞ ﻣﻐﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﺪ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺘﺢ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﺳﯿﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﯿﻦ ، ﺭﻭﺳﯿﻪ ، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
    ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺭﻭﭘﺎﯼ ﺷﺮﻗﯽ ، ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻣﻐﻮﻝ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ . ﺍﻭ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮒ ﻗﻮﺑﻼﯼﺧﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﯾﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﭼﯿﻦ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ
    ﻫﻼﮐﻮ ﺧﺎﻥ – ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺍﯾﻠﺨﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ – ﺑﻮﺩ .

    در پايان از همه ي همكارانتان در وبسايت اميدوارم سرافرازي و سر بلندي در زير سايه ي پرچم اسلام و ايران هستم££

  51. DAVIDpoozideh
    1:28 ب.ظ در آگوست 3rd, 2016

    ﻧﺎﻡ ﮐﺎﻣﻞ .…ﺗﻤﻮﭼﯿﻦ
    ﺯﺍﺩﺭﻭﺯ… ۱۱۵۵ / ۱۱۶۲ ﻡ
    ﺯﺍﺩﮔﺎﻩ… ﻫﻨﺘﯽ ﻣﻐﻮﻟﺴﺘﺎﻥ
    ﻣﺮﮒ …۱۲۲۷ ﻣﯿﻼﺩﯼ
    ﻣﺤﻞ ﻣﺮﮒ…… ﻗﻨﮕﺸﻮﯼ ﺷﯿﺎﻥ
    ﻫﻤﺴﺮ…… ﺑﻮﺭﺗﻪ ﻓﻮﺟﯿﻦ
    ﮐﻨﺠﺎﺧﺎﺗﻮﻥ

    ﭼﻨﮕﯿﺰ ﺧﺎﻥ ﻣﻐﻮﻝ ‏( ۱۱۵۵ ، ۱۱۶۲ ، ﯾﺎ ۱۱۶۷ ﺗﺎ ۱۸ ﺍﻭﺕ ۱۲۲۷ ﻣﯿﻼﺩﯼ ‏) ، ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺍﺻﻠﯽ ﺗﻤﻮﭼﯿﻦ ، ﺧﺎﻥ ﻣﻐﻮﻝ ﻭ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺟﻨﮕﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻗﺒﺎﯾﻞ ﻣﻐﻮﻝ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﺪ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻓﺘﺢ ﻗﺴﻤﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﺳﯿﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﯿﻦ ، ﺭﻭﺳﯿﻪ ، ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ
    ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ، ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺭﻭﭘﺎﯼ ﺷﺮﻗﯽ ، ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻣﻐﻮﻝ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ . ﺍﻭ ﭘﺪﺭﺑﺰﺭﮒ ﻗﻮﺑﻼﯼﺧﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﯾﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﭼﯿﻦ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ
    ﻫﻼﮐﻮ ﺧﺎﻥ – ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺍﯾﻠﺨﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ – ﺑﻮﺩ .

  52. احمدرضا
    10:33 ب.ظ در می 12th, 2021

    معولها هرگز نتونستن مناطق لر نشینو تصرف کنند

Leave a comment

خوراک RSS برای نظرات این مطلب